Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy a Hegelt követő időszaktól a 20. századig tekinti át a kor meghatározó filozófiai diskurzusait.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus főbb témakörei: poszthegelianizmus (a feuerbachizmust és a korai marxizmust is idevéve), angolszász hegelianizmus, a természettudományos gondolkodás behatolása a filozófiába (materializmus, fizikalizmus, biologizmus, osztrák szcientizmus), újkantianizmus, az élet- és egzisztenciafilozófia 19. századi genezise és főbb reprezentánsainak (Søren Kierkegaard, Arthur Schopenhauer, Eduard von Hartmann, Wilhelm Dilthey, Franz Brentano, Friedrich Nietzsche) munkássága.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Feuerbach, Ludwig: „A hegeli filozófia kritikájához,” in Uő, Filozófiai kritikák és alapelvek, ford. Endreffy Zoltán, Budapest: Magyar Helikon, 1978, 89-158. ISBN 9632074041
Kierkegaard, Søren: „Lezáró tudománytalan utóirat a ’Filozófiai morzsákhoz’” (részlet), ford. Valaczkai László, in Sören Kierkegaard írásaiból, szerk. Suki Béla, 3. kiadás, Budapest: Gondolat, 1994, 365-461. ISBN 9632827252
Kierkegaard, Søren: Vagy-vagy, ford. Dani Tivadar, Budapest: Osiris-Századvég, 1994, 465-601. („Az esztétikai és az etikai közötti egyensúly a személyiség kimunkálásában”) ISBN 9638384913
Nietzsche, Friedrich: A tragédia születése avagy görögség és pesszimizmus, ford. Kertész Imre, Budapest: Európa 1986. ISBN 9630739038
Nietzsche, Friedrich: Túl jón és rosszon. Egy eljövendő filozófia előjátéka, ford. Tatár György, Budapest: Ikon, 1995, 9-40, 81-93. („A filozófusok előítéleteiről”, „A szabad szellem”, „Mi, tudósok”) ISBN 9637948686
Schopenhauer, Arthur: A világ mint akarat és képzet, ford. Tandori Dezső, Budapest: Osiris, 2002, 33-131. ISBN 9633892155
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bolzano, Bernard: A lélek halhatatlansága avagy Athanasia. Mi a filozófia? Budapest, Szent István Társulat, 2001. ISBN 9633612969
Brentano, Franz: Az erkölcsi ismeret eredete. Budapest, Kossuth, 1994. ISBN 963093731x
Fischer, Kurt Rudolf (szerk.): Österreichische Philosophie von Brentano bis Wittgenstein. Bécs, WUV, 1999. ISBN 9783851144345
Gerhardt, Volker: Friedrich Nietzsche. Debrecen, Latin Betűk, 1998. ISBN 9638584521
Hannay, Alastair: Kierkegaard. Cambridge, Cambridge Univeristy Press, 2001. ISBN 052156077
Safranski, Rüdiger: Schopenhauer és a filozófia tomboló évei. Budapest, Európa, 1996. ISBN 963075892x
Thurnher, Rainer – Röd, Wolfgang – Schmidinger, Heinrich: Geschichte der Philosophie. Bd. XIII.: Die Philosophie des ausgehenden 19. und des 20. Jahrhunderts 3. (Lebensphilosophie und Existenzphilosophie). München, C. H. Beck, 2002. ISBN 9783406492754
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató a 19. századi filozófia tárgykörének alapvető szövegeit, szerzóit, irányzatait megismerve mélyebb összefüggésben értheti meg a filozófiai gondolkodás irányzatait. Ez hozzájárul a sikeres elméleti kutatáshoz, a kritikai szemlélet kialakulásához. A hallgató jártasságot szerez a szövegelemzés és a tudásszerzés eszköztárának ismeretében és a szakmai kommunikációban. A filozófia korszakainak, irányzatainak és újításainak megismerése hozzájárul ahhoz, hogy a hallgató maga is képes legyen önálló elemzési és kutatási tevékenység megtervezésére.