Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: 20. századi angolszász filozófia
Tárgy kódja: BBNSF17900
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Bernáth László
Tárgyleírás:

 

A kurzus arra az előfeltevésre épül, hogy a 20. századi angolszász analitikus filozófia három jól elkülöníthető és egymás mellett létező vállalkozásként interpretálható. Az első, az 1950-es évek első feléig irányadó, verzió képviselői Frege, Russell, a korai Wittgenstein és a Bécsi Kör nyomán a szimbolikus logikát (mint kitüntetett eszközt) használva a logikai elemzésre helyezték a hangsúlyt. A második, 1970-es évek elejéig domináló, változat reprezentánsai elsősorban a hétköznapi nyelvhasználat analízisére fókuszáltak. A harmadik irányzat filozófusai az elme vizsgálatát tekintik fő feladatuknak. A kurzus célja e három, egyidejűleg létező, filozófiai vállalkozás előfeltevéseinek, módszereinek és eszközeinek a történeti rekonstrukciója.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Ambrus Gergely, Demeter Tamás, Forrai Gábor, Tőzsér János (szerk): Elmefilozófia szöveggyűjtemény. Budapest, L’Harmattan, 2008.

Dummett, Michael: The Origins of Analytical Philosophy. Princeton, Harvard University Press, 1994.

Farkas Katalin, Huoranszki Ferenc (szerk.) Modern metafizikai tanulmányok, Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2004.

Grayling, A. C : Filozófiai kalauz, Budapest: Akadémia Kiadó, 1997.

W. H. Martinich, D. Sosa (eds.): A Companion to Analitic Philosophy. Oxford, Blackwell, 2005.

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filoz&oacut

e;fiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.

Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.

Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.

d) autonómiája és felelőssége

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe