Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az óvodai nevelés integrációs feladatainak megismertetése a hallgatókkal, a differenciálás jelentőségének tudatosítása.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Az egyéni differenciálás és az egyéni bánásmód alkalmazásának területei az óvodában, különös tekintettel a beszoktatás-befogadásra és a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekre.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Tevékenységen, megfigyelésen, játékon alapuló foglalkozásminták bemutatása és megvitatása a témakörhöz kapcsolódóan.
Foglalkozástervezetek hallgatói elkészítése és bemutatása a témakörhöz kapcsolódóan, ezek megbeszélése és vitája.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
CHorváthné Vertike Andrea: Differenciálás az óvodában – módszertani segédlet, Pécsi Éltes EGYMI Utazó Gyógypedagógusi Hálózat, 2018.
Zágon Bertalanné (szerk.): Differenciálás heterogén csoportban, Educatio, Budapest, 2008. ISBN 978-963-979-524-2
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Podráczky Judit: Különlegesek – Adalékok a differenciálás módszertanához, Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt, Budapest, 2013. ISBN 9638959568
Jaskóné Gácsi Mária: Hátrányos helyzetű gyermekek az óvodában óvodapedagógusi tükörben, In: Szabó-Tóth, Kinga (szerk.) Kulturális és társadalmi innovációk, fenntarthatóság és kreatív turizmus, Miskolci Egyetem BTK (2024) 98 p. pp. 43-47. ISBN 978-963-358-325-8
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tárgy az óvodapedagógus hallgatók számára nélkülözhetetlen differenciálási képességek fejlesztéséhez, az óvodai nevelésben előforduló differenciálási lehetőségek megismeréséhez és ezek jelentőségének tudatosításához járul hozzá.