Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A családi mentálhigiéné preventív szemlélete
Tárgy kódja: BMLMC00900M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Jankó Krisztina Julianna
Tárgyleírás:

A családi mentálhigiéné preventív szemlélete kurzus célja, hogy elméleti ismeretek átadásával és gyakorlati módszerek megismertetésével, e módszerek életszerű példákkal való szemléltetésével felkészítse a hallgatókat a családok mentálhigiénéjének támogatására. A családi mentálhigiéné prevenciójának áttekintése a primer – szekunder – tercier szintek mindegyikét érinti, kiterjed a család Caplan által megfogalmazott „támogató funkcióit” erősítő lehetőségekre; a családi működés diszfunkcióinak „orvoslására”, a család „támogató funkcióinak” helyreállítására; továbbá a családok életében esetlegesen már kialakult krízishelyzetek megfelelő kezelésére. A tárgy közvetetten kapcsolódik az Egyéni-, családi- és párkapcsolati életciklus és a Családi változások, veszteségek és gyász című előadásokhoz, amennyiben a családi életciklusok Hill-féle modelljének mentén haladva, a családokat érintő normatív fejlődési, illetve akcidentális krízishelyzetek megkülönböztetésével, ugyanakkor a különböző életciklusokra lebontva feltérképezi a családok testi-lelki-szellemi egészségét támogató eszközöket, külső és belső mozgósítható erőforrásokat. Ezeken kívül a családokat megterhelő változások, veszteségek és gyász esetén igénybe vehető segítségeket is nevesíti. A tárgy kiemelten elemzi az önsegítő csoportok hatékonysági tényezőit. Lévén gyakorlati óra, mindezeket interaktív formában, a hallgatók aktív közreműködésével igyekszik megvalósítani. A kurzus elméleti alapjait tekintve épít a család rendszerszemléletű megközelítésére, az egészség- és a pozitív pszichológia eredményeire, a humanisztikus pszichológia és a bio-pszicho-szociális modell megállapításaira, kiemelt hangsúlyt fektet az asszertív kommunikáció, a mediáció, a konfliktuskezelés és az érzelmi intelligencia fejlesztésének fontosságára.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Buda, B. (2003). A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Budapest, HU: Nemzeti Tankönyvkiadó. (ISBN 9631932761)
Gottman, J. M. & Silver, N. (2016). A jól működő házasság hét alapelve. Budapest, HU: Kulcslyuk. (ISBN 9786155281419)
Kállai, J., Varga, J. & Oláh, A. (2007). Egészségpszichológia a gyakorlatban. Budapest, HU: Medicina. (ISBN 9789632260860)
Komlósi, P. (1997): A család támogató és károsító hatásai a családtagok lelki egészségére. In J. Gerevich (Ed.), Közösségi mentálhigiéné. (pp. 13-34). Budapest, HU: Animula. (ISBN 9632822609)
Komlósi, P. & Pécsi, R. (2014): A család működéséről. In P. Komlósi (Ed.), Családi életre és kapcsolati kultúrára felkészítés. (pp. 79-107). Budapest, HU: L’Harmattan – KRE. (ISBN 9789632366777)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Almási, K., Angster, M., Bagdy, E., C. Molnár, E., Csernus, I., Hevesi, K., Mester, D., Pál, F., Ranschburg, J. & Szendi, G. (2012). Párkapcsolati klinika. Budapest, HU: Kulcslyuk Kiadó. (ISBN 9789638902641)
Bettelheim, B. (2003). Az elég jó szülő. Könyv a gyermeknevelésről. Budapest, HU: Cartaphilus. (ISBN 9639303763)
Cloud, H. & Townsend, J. (2015). Játszmák nélkül. Hogyan kezdjünk hozzá a nehéz beszélgetésekhez? Budapest, HU: Harmat. (ISBN 9789632880525)
Forward, S. (2000). Mérgező szülők. Budapest, HU: Háttér. (ISBN 9789639365834)


Gordon, T. (2002). P.E.T. – A gyereknevelés aranykönyve. Budapest, HU: Assertív. (ISBN 9638621036)
Satir, V. (1999). A család együttélésének művészete. Budapest, HU: Coincidencia. (ISBN 9630430320)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a mentálhigiéné tudományának legfontosabb fogalmait, történetiségén át fejlődését, jelentőségét és prevenciós szemléletét.
Ismeri a család rendszerszemléletű megközelítésének összetevőit, a megfelelő intervenciók és hatásmechanizmusok lehetőségeit.
Tájékozott a lelki betegségek kialakulásának, ellátási/kezelési rendszerének folyamatában.
b) képesség
Képes az egyének és a családok erőforrás-értékeinek feltárására, tudatosítására és mobilizálására.
Képes a párokat és családokat a primér és a korai szekunder prevenció területén úgy kísérni és támogatni, hogy lelki egészségüket megőrizhessék, ellenálló képességüket (rezilienciájukat) – egyéni és családi szinten is – növelhessék.
Képesek prevenciós, edukatív célú programok szervezésére egyének, párok, családok kisebb csoportjai részére.
Képes a problémahelyzethez igazodó módszertan megválasztására és megfelelő működtetésére.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Kapcsolataiban empatikus, nyitott, kezdeményező, ítélkezéstől mentes.
Preventív szemlélet jellemzi (megelőzés, ártalomcsökkentés, lelki egészségvédelem).
A lelki egészség fenntartásának és helyreállításának folyamataihoz erőforrás-orientáltan közelít.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A kliensek helyzetéhez igazodó családterápiás intervenciókat, mentálhigiénés hatással bíró megoldáskereső és támogató konzultációs eljárásokat, esetvezetést – kompetenciahatárait figyelembe vevő – önállósággal alkalmaz.
Felelősséggel segíti elő a rábízott kliensek, valamint önmaga és munkatársai lelki egészségének megtartását, fenntartását, szakmai munkájának segítésére nyitott, szükség esetén szupervíziót kér.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe