Tantárgy adatlapja
A történelmi és a néprajzi/antropológiai irodalom
számos példát kínál annak a sokszínűségnek a megértéséhez, amely a gyermekkel
kapcsolatos elvárásokat, viszonyulásokat, nevelési módokat, a szülő-gyermek
(anya-gyermek, apa-gyermek- testvérek) kapcsolatot, vagy a gyermekről való
képzeteket jellemzi. A nyugati gondolkodásban is óriási változás történt az
elmúlt évszázadban a gyermekkel, a gyermek tervezésével, várásával,
fogadásával, gondozásával, nevelésével kapcsolatban, amelynek elemzése nem
csak a szűk problématerület jobb megértését, hanem az átalakuló életmódbéli,
értékrendbéli változások nyomon követését is szolgálja. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Deáky Zita, Krász Lilla, Minden dolgok kezdete. A születés kultúrtörténete Magyarországon
(XVI-XX. század), Budapest, Századvég, 2005, ISBN 963-7340-16-5 Pukánszky Béla, A
gyermekkor története, Budapest, Műszaki, 2001, ISBN 963-16-2782-9 Vajda Zsuzsanna, Pukánszky
Béla (szerk.), A gyermekkor története.
Szöveggyűjtemény, Budapest, Eötvös, 1998, ISBN 963-9024-49-X Ajánlott
irodalom: Dumont, Louis, Bevezetés
két szociálantropológiai elméletbe. Leszármazási csoportok és házassági
szövetség, Budapest, L’Harmattan, 2002, ISBN 963-86187-5-2 Mead, Margaret, Férfi és nő. A két nem viszonya a
változó világban, Budapest, Osiris, 2003, ISBN 963-389-292-9 |