Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A jóléti állam és konfliktusai
Tárgy kódja: JOKG310XA0
Óraszám: N: 2/0/0, L: 3/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Évközi jegy
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Schlett András
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy megalapozza a hallgatók ismereteit az európai jóléti államok modelljeiről, azok történeti és intézményi fejlődéséről, valamint a jóléti rendszerek előtt álló aktuális kihívásokról. Fejleszti a hallgatók képességét arra, hogy felismerjék és elemezzék a globalizáció, demográfiai változások, migráció, energiapolitikai és környezeti problémák hatásait a jóléti rendszerekre. Cél továbbá a kritikus gondolkodás és az összehasonlító elemzés készségének fejlesztése a válaszreakciók értékelésén keresztül.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A tantárgy a jóléti államok fejlődésének, intézményi típusainak és aktuális kihívásainak komplex megértésére épít. A félév során a hallgatók megismerik az európai jóléti rendszerek történeti, társadalmi és gazdasági beágyazottságát, majd elemzik a globális és belső strukturális kihívások hatását e rendszerek fenntarthatóságára és átalakulására.

1. hét – Európai jóléti modellek elméleti keretei:
A jóléti állam fogalmának kialakulása, alapfunkciói, társadalompolitikai háttere. A jóléti rendszerek osztályozása Esping-Andersen nyomán, valamint alternatív tipológiák.

2. hét – A kontinentális modell sajátosságai:
A német és francia jóléti rendszerek jellemzői: társadalombiztosítási elv, családpolitikai és munkaerő-piaci beágyazottság, a munkaalapú jogosultság rendszere.

3. hét – A skandináv modell működése:
Univerzális jóléti rendszer, a redisztribúció szerepe, adópolitikai sajátosságok, szociális szolgáltatások minősége és elérhetősége.

4. hét – Az angolszász modell jellemzői:
A jóléti állam minimalista felfogása, célzott ellátások, piaci logikán alapuló szolgáltatásszervezés, a munkaerőpiac szerepe a jóléti funkciókban.

5. hét – Gazdasági versenyképesség és jóléti rendszerek:
A jóléti kiadások és a gazdasági növekedés viszonya, a jóléti újraelosztás és a foglalkoztatás összefüggései.

6. hét – Demográfiai kihívások:
Elöregedés, alacsony termékenységi ráta, fenntarthatósági kockázatok, generációk közötti feszültségek.

7. hét – A munkaerőpiac átalakulása:
A munkavállalás formáinak változása, automatizáció és digitalizáció hatása a szociális biztonsági rendszerekre.

8. hét – Migráció és jóléti állam:
Nemzetközi migrációs trendek, a migráció hatása a szociális rendszerekre, integrációs kihívások és politikai válaszok.

9. hét – Energiabiztonság és környezeti fenntarthatóság:
Az energiapolitikai kihívások és a klímaváltozás társadalompolitikai vonatkozásai, zöld jóléti állam koncepciók.

10. hét – Költségvetési hiány és államadósság:
A jóléti kiadások költségvetési hatásai, fiskális fenntarthatóság, kiadáscsökkentési stratégiák, adósságválságok tanulságai.

11. hét – Európai közösségi politikák I.:
Az Európai Unió szerepe a szociálpolitika koordinálásában, jogharmonizációs folyamatok, kohéziós és szociális alapok.

12. hét – Európai közösségi politikák II.:
A szociális pillér, az Európai Szociális Jogok Chartája, Európai Szemeszter, szociális innovációk és kísérleti programok.

 

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A kurzus során a hallgatók képessé válnak az európai jóléti államok típusainak összehasonlító elemzésére, valamint a különböző jóléti modellek (kontinentális, skandináv, angolszász) intézményi működésének értelmezésére. A tanulmányok során elsajátítják, hogyan lehet a gazdasági, demográfiai, munkaerő-piaci és migrációs folyamatokat rendszerszinten vizsgálni, és ezek hatását elemezni a jóléti politikákra.

A tárgy keretében külön figyelmet kap a jóléti rendszerekre ható kihívások (pl. elöregedés, államadósság, energiapolitikai kockázatok) elemzése, valamint az ezekre adott szakpolitikai válaszok értékelése. A hallgatók megtanulják az elméleti ismeretek alapján értelmezni a különböző nemzeti és európai szintű válaszreakciókat, felismerni azok közpolitikai kontextusát, és önálló következtetéseket levonni a társadalompolitikai alternatívák értékelése során.

Noha a tárgyhoz nem kapcsolódik külön gyakorlati óra, az oktatás során fejlesztésre kerülnek a kritikai gondolkodás, az elemző készség, valamint az elméleti keretek gyakorlati alkalmazásának képessége a kurzus keretében feldolgozott esettanulmányok és példák révén.

 

Az értékelés kritériuma:

A hallgatók teljesítményének értékelése a megszerzett elméleti tudás, a rendszerszintű összefüggések felismerése és az önálló elemzőképesség alapján történik. A félév során az értékelés írásbeli zárthelyi dolgozaton vagy vizsgán alapul, amely komplex kérdéseken keresztül méri a tananyag megértését és alkalmazását. A számonkérés során kiemelt szerepet kap a problémák több szempontú megközelítése és az európai jóléti rendszerek összehasonlító elemzésének képessége.

 

Az alkalmazott oktatási módszerek:

A kurzus oktatása elsősorban elméleti előadás formájában történik, hagyományos frontális oktatási eszközökkel, ugyanakkor a feldolgozott témákhoz igazodva interaktív elemekkel egészül ki. Az előadások során vizuális (pl. diagramok, modellek, grafikonok) és auditív szemléltetőeszközök segítik a tananyag befogadását.

Az előadásokat rendszeres kérdés-válasz szakaszok, rövid vitaindító felvetések és hallgatói reflexiók egészítik ki, különösen a jóléti rendszerek működését érintő aktuális társadalompolitikai események kapcsán. Egyes órákon altémák interaktív bemutatására is sor kerül – például eltérő országmodellek vagy szakpolitikai válaszok összevetése több nézőpontból.

A kurzus célja nem csupán az ismeretátadás, hanem az aktív, értelmező gondolkodás ösztönzése is, ennek megfelelően a hallgatói közreműködés fontos részét képezi az oktatási folyamatnak.

 

Kötelező irodalom:

Greve, B. (Ed.): Routledge International Handbook of the Welfare State (2nd ed.). Routledge, 2022. ISBN: 9780367634084

 

Nicholas Barr: A jóléti állam gazdaságtana - A nagy ellátórendszere működésének összefüggései. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2009. ISBN 9789630585385

 

Ajánlott irodalom:

Greve Bent: Welfare and the Welfare State: Central Issues Now and in the Future. Routledge, 2019. ISBN 9780367356996

 

Árva László - Katona Klára - Schlett András: Stages of Globalisation: Alternative Ways from Eastern Europe and the Far East. Bratislava, Kalligram, 2013. ISBN 9788081017780

 

Andor László: Jóléti modellek, európai válságok. Budapest, Noran Libro, 2017. ISBN 9786155761195

 

A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:

  1. tudása: T2, T3, T5, T6, T8, T9, T18
  2. képességei: K6, K7, K10, K11, K12, K13, K14, K20, K21, K26
  3. attitűdje: A2, A3, A4, A7, A13, A18, A20
  4. felelőssége és autonómiája: F2, F3, F5

 

  1. tudása:

- Érti és átlátja a politika és gazdaság összefüggéseit, a politikatudomány és a közgazdaságtan alapvető elméleteit, továbbá elemzései módszereit.

- Tisztában van a legmeghatározóbb nemzeti és nemzetközi társadalmi, politikai és gazdasági kérdésekkel.

- Fel tudja tenni az interdiszciplináris tudományterület alapvető kérdéseit.

  1. képességei: 

- Képes a politikai és a gazdasági folyamatok, jelenségek komplex értelmezésére, etikai aspektusainak fölismerésére.

- Képes társadalmi, gazdasági és politikai problémák azonosítására, a lehetséges válaszok értelmezésére, összevetésére, kritikai elemzésére.

- Képes a tudományterület eredményeinek önálló követésére, elméletei és modelljei értelmezésére, alkalmazására és hasznosítására.

  1. attitűdje:

- Interdiszciplinaritás iránti fogékonysággal, innovatív megközelítések iránti érzékenységgel rendelkezik.

- Elméletileg igényes, módszertanilag tudatos.

- Körültekintő, érdeklődő és fogékony a társadalmi problémákra.

- Tágabb összefüggéseket keres a politika, gazdaság és társadalom jelenségeinek vizsgálatakor

  1. felelőssége és autonómiája:

Önállóan végzi munkáját, eredményeit szakmailag megalapozott érvekkel támasztja alá.

- Véleményét önállóan, alternatívák igénylésével, megjelenítésével és azok iránti nyitottsággal képviseli.

- Saját eredményeit magabiztosan helyezi el a tudományos elképzelések, irányzatok, modellek hálójában.

- Felelősségteljesen vesz részt kutatási és fejlesztési projektekben.

 

Tantárgy oktatója:

Schlett András, egyetemi docens, PhD, dr. habil.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

igazságügyi igazgatási JALJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
igazságügyi igazgatási JANJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév JÁK
jogász JONJ-JOG osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév JÁK
jogász JOLJ-JOG osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév JÁK
közszolgálati JALG-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
Master of Business Administration (MBA) JMNG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév JÁK
Master of Business Administration (MBA) JMLG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
nemzetközi igazgatási JALJ-NI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe