Tantárgy adatlapja
A szeminárium tárgya a Mediterráneum történelme és történetírása a kora újkortól kezdődően. A kurzus tematikus blokkokra tagolódik, minden héten a Mediterráneum történetének más-más témáját tárgyaljuk. A kurzus a francia Annales-iskolával és Fernand Braudel munkájával kezdődik. Ugyan a Mediterráneum, illetve a mediterrán világ fogalmát II. Filipposz kora teremti meg, a szeminárium azonban olyan a mediterrán világ legfontosabb összetevőinek tekintett fogalmak tárgyalására fókuszál, melyek a kora újkorban a modern világrendszer kialakulásában kulcsszerepet játszanak (így pl. egység és hálózat, idő és tér, valamint birodalmak). A kurzus annak is figyelmet szentel, hogy miként használták a Mediterráneum történelmét és történetírását a globális modellekben. A hallgatók megismerkednek különféle törökországi kisebbséggel, etnikai és vallási közösségekkel. Ez a kurzus az őszi szemeszterben meghirdetett kurzus folytatása, amely a törökországi örmény közösségekkel foglalkozott, és most az örmény közösséget egy tágabb társadalmi kontextusba helyezi és ilyen megközelítésből vizsgálja. Többek között a görög, zsidó, alevi és kurd közösségek múltjáról és jelenéről fog szó esni, és olyan vízválasztó történelmi pillanatok is a középpontba kerülnek, mint például az 1922-es kitelepítés/lakosságcsere és az 1955. szeptember 6-7-i pogrom. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Monique O’Donnell and Eric R Dursteler, The Mediterranean World: From the Fall of Rome to the Rise of Napoleon, Baltimore: John Hopkins University Press, p> Molly Greene, A Shared World: Christians and Muslims in the Early Modern Mediterranean, (Princeton: University Press, 2000). Ajánlott irodalom: Gaviel Piterberg, Tefilo F. Ruiz, Geoffrey Symcox, Braudel Revisited, The Mediterranean World, 1600-1800, (Berkley; Los Angeles: University of California Press, 2010. Horden Purcell and Sharon, Eds. Kinoshita, A Companion to Mediterranean History, (Oxford: Wiley-Blackwell, 2014.) Giancarlo Casale, The Ottoman Age of Exploration, (Oxford: University Press, 2011) |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - A hallgatók megismerik a kora újkori Mediterráneum történetét. > - A hallgatók bevezetést kapnak a Mediterráneum történetírásába. b) képességei - A hallgatók jobban megértik a modern globális gazdasági rendszerbe történő átmenet kora újkori folyamatát. - A hallgatók képessé válnak a kurzus során tárgyalt kulcsfogalmak (mint pl. egység és hálózatok, kapcsolódások) tematikus és történeti megközelítésére. |