Tantárgy adatlapja
A
hallgatók képet kapnak a keleti szláv nyelvek kialakulási folyamatáról az
ősszlávtól az egyes nemzeti nyelvek létrejöttéig, megismerkednek az óegyházi
szláv nyelv felépítésével, valamint az orosz nyelv fejlődéstörténetével,
szókészletének alakulásával.
Témakörök: a keleti szláv nyelvek története az írásbeliség megjelenése
előtt; szláv nyelvjárások és dialektusok (jellemző hangtani változások); az
óegyházi szláv nyelv kialakulása; Cirill és Metód tevékenysége; a glagolica
és a kirillica eredete; az egyházi szláv és a keleti szláv nyelv viszonya; az
ószláv nyelvemlékek; az ószláv nyelv hangtana, morfológiája, mondattana;
szótörténet; az orosz és az egyházi nyelv összefonódása az orosz irodalmi
nyelvben; az orosz irodalmi nyelv alakulástörténete a 18-19. században; az
orosz nyelv fejlődése a 20. században. |
A 2-5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom:
|
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetencia-elemeknek(tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása –
ismereteket
szerez a szláv nyelvű közösség nyelvi identitásának fejlődéstörténetéről; –
megismeri az
orosz nyelv történetének legfontosabb korszakait és ezzel összefüggésben
képet kap szókincsének alakulástörtéről; –
megismeri az
orosz nyelvi kultúra legfontosabb szövegeit, nyelvemlékeit. b)
képességei –
képes az orosz
nyelvet elhelyezni a világ nyelvei közt, valamint azonosítani főbb regionális
változatait; –
képes átlátni
az orosz kultúra legfontosabb nyelvi és kulturális identitásképző
diskurzusainak felépítését; –
képes helyesen
értelmezni az orosz nyelv változásainak történeti beágyazottságát. |