Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a kiemelt figyelmet igénylő tanulók többségi keretek között történő foglalkoztatásának törvényi és szakmai kereteiről, hatékony pedagógiai módszereiről. Egy átfogó szemlélet kialakítása a család, az iskola, az osztálytársak kapcsolataira vonatkozóan. További cél a pedagógiai attitűd, az elfogadó szemlélet formálása, a tanári hatékonyság növelése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Esélyegyenlőség, egyenlő esélyek, méltányosság kérdése az oktatásban
A „kiemelt figyelem” és a „kiemelt bánásmód” a köznevelési rendszerben
A kiemelt figyelmet igénylő tanulók típusai, oktatási formái (szegregáció, integráció, inklúzió)
Az eltérő fejlődés organikus és környezeti okai
Az SNI fogalma, kategóriái, sajátosságai az oktatásban
A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség
A tanulási zavar
A figyelemzavar
A magatartásszabályozási zavar
A végrehajtó funkciók fogalma, összetevői, működése.
A tanulási és magatartási problémák összefüggései a végrehajtó funkciók tükrében
Hátrányos helyzet/halmozottan hátrányos helyzet
Tehetségfogalom, tehetségmodellek
A pozitív attitűd kialakításának lehetőségei közösségen belül (szemléletformálás)
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Höfflerné Pénzes Éva (2017): A tanulási és magatartási problémák összefüggései a végrehajtó funkciók tükrében. Gyógypedagógiai Szemle. 45. évf. 4. sz. / 2017. ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, BGGYK, Budapest. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00078/pdf/EPA03047_gyogyped_szemle_2017_4_259-272.pdf
Meggyesné Hosszu Tímea és Máténé Homoki Tünde (2015): A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II. SZTE JGYPK Mentor(h)áló 2.0 program - digitális tananyagok http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tarsadalmi_erzekenyites_modszertana_kisgyermekkorban_ii/
Réthy Endréné és Vámos Ágnes (2006): Esélyegyenlőtlenség és méltányos pedagógia. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest. ISBN 963 970 464 4 https://mek.oszk.hu/05400/05467/05467.pdf
Szabó Zsuzsa (2020, szerk.): A tehetség kézikönyve. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. https://tehetsegkezikonyv.tehetseg.hu/
Tóth László (2015): Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. ISBN 978 963 473 871 8
Tukericsné Schvilinger Anikó (2022): SNI információs füzet. Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központ, Pécs. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Pecs/2022/SNI_informacios_fuzet_2022_februar.pdf
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Interjú Gyarmathy Évával a Tehetségfejlesztés című könyvéről
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1097253690762764
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700031.tv
A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve. Oktatási Hivatal.https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal.https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm
A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
Különbséget tud tenni az esélyegyenlőség, az egyenlő esélyek között és mindezt az oktatás vonatkozásában tudja értelmezni
Tisztában van a nevelési fejlesztési funkciókat betöltő befogadó intézmények típusával, jellemzőivel.
Ismeri a SNI kategóriába tartozó tanulónépesség fontosabb jellemzőit
Tisztában van a tehetséggondozás jelentőségével
Tudja saját szakmai kompetenciáinak határait.
Tisztában van a méltányos pedagógia jellemzőivel.
Ismer néhány fontosabb szemléletformálási módszert.
b) képességei
Képes a méltányos pedagógia szemléletével rátekinteni saját pályaszocializációjára
Képes a fejlesztési stratégiák kialakításánál figyelembe venni a SNI és BTMN tanulók speciális szükségleteit
Képes a hátrányos helyzetű tanulók közösségbe integrálására
Képes a rá bízott tanulóközösség szemléletét befogadóvá formálni
c) attitűdje
A különbözőséget értékként kezeli, és szemléletével, attitűdjével ezt közvetíti Elfogadó, empatikus és toleráns a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel, tanulókkal.
Együttműködő attitűddel közelít a szülőkhöz, a diákokhoz és a szakemberekhez.
Szemléletével a befogadó, méltányos pedagógiát képviseli.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelési kultúráját, és felelősséget vállal annak fejlődéséért.