Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelése
Tárgy kódja: BONTP02100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a kiemelt figyelmet igénylő tanulók többségi keretek között történő foglalkoztatásának törvényi és szakmai kereteiről, hatékony pedagógiai módszereiről. Egy átfogó szemlélet kialakítása a család, az iskola, az osztálytársak kapcsolataira vonatkozóan. További cél a pedagógiai attitűd, az elfogadó szemlélet formálása, a tanári hatékonyság növelése.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Esélyegyenlőség, egyenlő esélyek, méltányosság kérdése az oktatásban

A „kiemelt figyelem” és a „kiemelt bánásmód” a köznevelési rendszerben

A kiemelt figyelmet igénylő tanulók típusai, oktatási formái (szegregáció, integráció, inklúzió)

Az eltérő fejlődés organikus és környezeti okai

Az SNI fogalma, kategóriái, sajátosságai az oktatásban

A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség

A tanulási zavar

A figyelemzavar

A magatartásszabályozási zavar

A végrehajtó funkciók fogalma, összetevői, működése.

A tanulási és magatartási problémák összefüggései a végrehajtó funkciók tükrében

Hátrányos helyzet/halmozottan hátrányos helyzet

Tehetségfogalom, tehetségmodellek

A pozitív attitűd kialakításának lehetőségei közösségen belül (szemléletformálás)

 

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Höfflerné Pénzes Éva (2017): A tanulási és magatartási problémák összefüggései a végrehajtó funkciók tükrében. Gyógypedagógiai Szemle. 45. évf. 4. sz. / 2017. ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, BGGYK, Budapest. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00078/pdf/EPA03047_gyogyped_szemle_2017_4_259-272.pdf

Meggyesné Hosszu Tímea és Máténé Homoki Tünde (2015): A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II. SZTE JGYPK Mentor(h)áló 2.0 program - digitális tananyagok http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tarsadalmi_erzekenyites_modszertana_kisgyermekkorban_ii/

Réthy Endréné és Vámos Ágnes (2006): Esélyegyenlőtlenség és méltányos pedagógia. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest. ISBN 963 970 464 4 https://mek.oszk.hu/05400/05467/05467.pdf

Szabó Zsuzsa (2020, szerk.): A tehetség kézikönyve. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. https://tehetsegkezikonyv.tehetseg.hu/

Tóth László (2015): Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. ISBN 978 963 473 871 8

Tukericsné Schvilinger Anikó (2022): SNI információs füzet. Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központ, Pécs. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Pecs/2022/SNI_informacios_fuzet_2022_februar.pdf

 

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Interjú Gyarmathy Évával a Tehetségfejlesztés című könyvéről

https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1097253690762764

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv

1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

 https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700031.tv

A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve. Oktatási Hivatal.https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok

A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal.https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok

20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm

A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor

 

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

Különbséget tud tenni az esélyegyenlőség, az egyenlő esélyek között és mindezt az oktatás vonatkozásában tudja értelmezni

Tisztában van a nevelési fejlesztési funkciókat betöltő befogadó intézmények típusával, jellemzőivel.

Ismeri a SNI kategóriába tartozó tanulónépesség fontosabb jellemzőit

Tisztában van a tehetséggondozás jelentőségével

Tudja saját szakmai kompetenciáinak határait.

Tisztában van a méltányos pedagógia jellemzőivel.

Ismer néhány fontosabb szemléletformálási módszert.

b) képességei

Képes a méltányos pedagógia szemléletével rátekinteni saját pályaszocializációjára

Képes a fejlesztési stratégiák kialakításánál figyelembe venni a SNI és BTMN tanulók speciális szükségleteit

Képes a hátrányos helyzetű tanulók közösségbe integrálására

Képes a rá bízott tanulóközösség szemléletét befogadóvá formálni

c) attitűdje

A különbözőséget értékként kezeli, és szemléletével, attitűdjével ezt közvetíti Elfogadó, empatikus és toleráns a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel, tanulókkal.

Együttműködő attitűddel közelít a szülőkhöz, a diákokhoz és a szakemberekhez.

Szemléletével a befogadó, méltányos pedagógiát képviseli.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli a kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelési kultúráját, és felelősséget vállal annak fejlődéséért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe