Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus a szóbeliség idején alkalmazott médiumoktól kezdődő napjainkig tartó, az egész kommunikációs horizontot érintő fejlődési folyamatokat kívánja bemutatni. Tárgyaljuk továbbá a sajtó, a rádió, a fotó, a televízió, a film, és a multimédiás felületek létrejöttének társadalomtörténeti vonatkozásait is.
Egy „új” médium létrejötte mindig hasonló mechanizmusokat feltételez: találmányok születését, társadalmi szükségszerűségeket, az új médium alakulását, gazdasági modellek keresését, remények artikulálását, veszélyektől való félelmeket, az új médiumok megszokását, a közönség, a társadalom és a politika tanulási mechanizmusait. A médiatörténet a Gutenberg óta lezajlott fejlődési folyamatokat kívánja bemutatni, azaz a sajtó, a rádió, a film, a televízió és a multimédia létrejöttét, alakulását, valamint a társadalomra gyakorolt hatását.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kommunikációs és média alakulásának ismerete a társadalomtörténet aspektusából. A fejlődése során elért főbb mérföldköveinek ismeretén túl a meghatározó szakembereinek és az általuk elért eredmények ismerete. Kiemelten a szakterület gazdasági és társadalmi hatásainak ismerete. Módszertanok és eszközök megismerése.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A Kommunikáció és média társadalomtörténete tantárgy gyakorlati ismeretei között kiemelet szerepet kap a forráselemzés, azaz a történeti dokumentumok, sajtótermékek és médiumok kritikai vizsgálata. Fontos továbbá a médiatörténeti trendek felismerése, ami a kommunikáció fejlődésének társadalomra gyakorolt hatását foglalja magába. Ezen túlmenően a társadalmi kontextus értelmezése a média különböző történelmi korszakokban betöltött szerepének elemzésén keresztül. Továbbá a tartalomelemzés, vagyis a médiaüzenetek és propaganda vizsgálata különböző időszakokban. Végezetül a digitalizációval megjelent eszközök elemzésén túl azok ismerete és használata.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Lasswell, Harold: A kommunikáció szerkezete és funkciója a társadalomban. In. Angelusz Róbert et. al. (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Budapest, Gondolat, 2007. 56-68. ISBN 9789639610934
Briggs, Asa – BURKE, Peter: A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig. 2004. 9-76; 119-181; 181-235; 251-310 ISBN 9789633380642
Barbier, Frédéric – Lavenier, Catharine Bertho: A média története Diderot-tól az internetig. Budapest, Osiris, 2004. 257-276. ISBN 9633896436
Eco, Umberto: Az új középkor. Budapest, Európa, 2008. 5-42. ISBN 9630771209
Jenei Ágnes: Táguló televízió. Interaktív műsorok és szolgáltatások. Budapest, Médiakutató Alapítvány, PrintXBudavár, 2008. 7–69. o. ISBN 9638752475
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Császi Lajos: A média rítusai. Bp.: Osiris – MTA –ELTE, 2002. 86–138. ISSN 1416-4264
Jenei Ágnes: Táguló televízió. Interaktív műsorok és szolgáltatások. Bp. 2008. 7–69. ISBN 9789638752475
Kolosi Péter: A kereskedelmi televíziózás Magyarországon. Bp.: Corvina, 2006. ISBN 9631355128
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók megismerjék a kommunikációs és a média társadalomtörténetre gyakorolt hatását, főbb irányzatain és meghatározó elméletein keresztül. Értsék a tudományterület sajátosságait, tisztában legyenek annak kulturális, társadalmi és gazdasági hatásaival, eredményeivel. Képesek legyenek kritikus szemmel értékelni különböző modelleket. Nyitott, analitikus gondolkodásmód és történeti szemlélet jellemezze a hallgatókat a kérdéskör kapcsán. Előadásokon, esettanulmányokon, valamint dokumentumok elemzésén, illetve csoportos vitákon keresztül olyan tudásra tegyenek szert, amely a gyakorlati ismeretekkel együtt képessé teszi őket szabott keretek között a tanultak alkalmazására is.