Tantárgy adatlapja
A
humán kommunikáció színterei részben alkalmi színterek, részben ugyanakkor
tudatosan, tervezetten és tartósan összerendezett színterek. A kommunikációs
szakma színterei ez utóbbiak közé tartoznak, ami mára már egy rendkívül
összetett intézményrendszerben zajlik. A leginkább látványos színtér a
tömegkommunikáció, ennek intézményrendszerében a médiumok, hírügynökségek, az
audiovizuális iparág szervezetei találhatóak. De nem kevésbé fontosak a
különböző szakmai szervezetek, ügynökségek, tartalomaggregátorok. Ennek az
összetett intézményrendszernek a feltérképezésére, a benne rejlő
összefüggések feltárására vállalkozik a kurzus. Első lépésben tisztázza az
alapfogalmakat: mit értünk szakma alatt, hogyan zajlik egy tevékenységcsoport
„professzionalizálódása”, mi kell ahhoz, hogy egy adott tevékenység-együttes
kapcsán szakmáról beszélhessünk. Ezt követően részletesen körbejárjuk az
egyes színtereket: a személyközi kommunikációtól az egyházi, közéleti
kommunikáción át az egyes társadalmi színterekig. A kurzus központi
gondolata, hogy a kommunikáció színterei a különböző közösségek alakzataihoz
igazodnak, ez képezi tehát a vizsgálódás alapját. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: HORÁNYI
Özséb: A kommunikáció, mint participáció. AKTI-Tipotex, Budapest, 2007,
101-175., I SBN9639664332 ROSENGREN,
Karl: Kommunikáció. Typotex, Budapest, 2004, 127-161., ISBN9639326984
="MsoNormal" style="margin-left:1.7pt">TERESTYÉNI
Tamás: Kommunikációelmélet. AKTI-Typotex, Budapest, 2006, 267-295,
ISBN9639664243 Ajánlott
irodalom: BÉRES
István – HORÁNYI Özséb: Társadalmi kommunikáció. Osiris, Budapest, 1999,
53-113, ISBN9633795516 McQUAIL,
Denis: 2015 A tömegkommunikáció
elmélete. Budapest Wolters – Kluwer
pp.329-405 (Negyedik rész: Szervezetek) ISBN 9789632955179 |