Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kompetencia értékelés gyakorlata
Tárgy kódja: BT-PSZ-1140
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók ismerjék meg a pedagógus kompetenciákat, fejlődésük természetét a pedagógus pályaszakaszokon, továbbá pedagógiai szakmai ellenőrzés és a pedagógusok minősítés keretében alkalmazott kompetencia értékelés elméletét és gyakorlatát.

 

A főbb tematikai csomópontok: (4-5 témacím röviden)

  1. A pedagóguskompetenciák.
  2. Kompetencia, sztenderd, indikátor a pedagógus minősítésben.
  3. Dokumentum-alapú kompetencia értékelés. A pedagógus portfólió.
  4. A pedagóguskompetenciák megfigyelése a nevelési-oktatási tevékenységben.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Jogszabályok:

 

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény

http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=139880.226439

 

A pedagógusok

előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásról szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet

http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=162771.247216

 

A tanárképzés képesítési és kimeneti követelményeit tartalmazó 8/2013. (I. 30.) EMMI-rendelet http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=158734.237016

 

A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet

http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=154155.238971

 

Kötelező irodalom:

 

Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez

http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez.pdf  Letöltve: 2014. augusztus 1.

 

Tanfelügyeleti kézikönyvek

http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/tanfelugyeleti_kezikonyv_eloszo.pdf

 

szerk. Falus Iván (2011) Tanári pályaalkalmasság –kompetenciák –sztenderdek. Nemzetközi áttekintés. Eger. http://epednet.ektf.hu/eredmenyek/tanari_palyaalkalmassag_kompetenciak_sztenderdek.pdf

Szőke-Milinte Enikő (2015) A pedagóguskompetenciák megfigyelése és elemzése a tanítási órán. In. szerk. Antalné Szabó Ágnes, Major Éva: Tanóratervezés és tanórakutatás. A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen  http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_10.pdf

Ajánlott irodalom:

Kotschy Beáta: A pedagógiai munka értékelése. In. Könyv és nevelés XVI. évfolyam, 2014/4, http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_pedagogiai_munka_ertekelese

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

- tudása

-      Ismeri a pedagóguskompetenciákat, fejlődésük természetét.

-  Ismeri a sztenderdek, indikátorok fogalmát, funkcióját.

-  Ismeri a kompetenciaértékelés módszertanát.

- képességei

-  Képes a kompetenciák komponenskészleteinek azonosítására és értékelésére.

-  Képes a kompetenciák dokumentum-alapú értékelésére.

-  Képes a kompetenciák megfigyelés-alapú értékelésére.

c) attitűdje

-  Képviseli az együttműködés fontosságát.

-  Elkötelezett a problémaérzékenység mellett.

-  Nyitott a tapasztalati tanulás alkalmazására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
pedagógus szakvizsga tanügyigazgatási szakértői területen BSLP-XPSZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe