Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: A hallgatók ismerjék meg a pedagógus kompetenciákat,
fejlődésük természetét a pedagógus pályaszakaszokon, továbbá pedagógiai
szakmai ellenőrzés és a pedagógusok minősítés keretében alkalmazott
kompetencia értékelés elméletét és gyakorlatát. A főbb
tematikai csomópontok: (4-5
témacím röviden)
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Jogszabályok: A nemzeti
köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=139880.226439
A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásról
szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=162771.247216
A
tanárképzés képesítési és kimeneti követelményeit tartalmazó 8/2013. (I. 30.)
EMMI-rendelet http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=158734.237016 A
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények
névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=154155.238971
Kötelező irodalom: Útmutató a
pedagógusok minősítési rendszeréhez http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez.pdf Letöltve: 2014. augusztus 1. Tanfelügyeleti
kézikönyvek http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/tanfelugyeleti_kezikonyv_eloszo.pdf szerk.
Falus Iván (2011) Tanári pályaalkalmasság –kompetenciák –sztenderdek.
Nemzetközi áttekintés. Eger. http://epednet.ektf.hu/eredmenyek/tanari_palyaalkalmassag_kompetenciak_sztenderdek.pdf Szőke-Milinte
Enikő (2015) A pedagóguskompetenciák megfigyelése és elemzése a tanítási
órán. In. szerk. Antalné Szabó Ágnes, Major Éva: Tanóratervezés és
tanórakutatás. A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek
műveltségi területen http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_10.pdf Ajánlott irodalom: Kotschy Beáta: A
pedagógiai munka értékelése. In. Könyv és nevelés XVI. évfolyam, 2014/4, http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_pedagogiai_munka_ertekelese
|
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
- tudása - Ismeri a pedagóguskompetenciákat, fejlődésük
természetét. -
Ismeri a
sztenderdek, indikátorok fogalmát, funkcióját. -
Ismeri a
kompetenciaértékelés módszertanát. - képességei -
Képes a
kompetenciák komponenskészleteinek azonosítására és értékelésére. -
Képes a
kompetenciák dokumentum-alapú értékelésére. -
Képes a
kompetenciák megfigyelés-alapú értékelésére. c)
attitűdje -
Képviseli
az együttműködés fontosságát. -
Elkötelezett
a problémaérzékenység mellett. -
Nyitott a
tapasztalati tanulás alkalmazására. |