Tantárgy adatlapja
A kollégium célja, hogy átfogó ismeretanyagot adjon a magyar őstörténet honfoglalás előtti peridusában jelentős eurázsia nomád népek hatásának tanulmányozásához. Ezen túl jelentősen bővíti a hallgatók ismeretét a többnyire a Kárpát-medencébe is beköltöző eurázsiai nomád népek anyagi műveltségével kapcsolatban a kora középkorban. A kurzus nagy hangsúlyt fektet a különböző nomád népek leletanyagában mutatkozó különbségek feltárására, ezzel is állást foglalva a tudománytól távol eső magyar őstörténeti elképzelésekkel szemben. A kurzus során a hallgatók megismerik, hogy a magyarság korai története miként illeszthető eurázsiai kontextusba. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Magyar Őstörténet 1-6. Szerk.: Sudár B. Budapest, 2014-2018. Hajdú P.-Kristó Gy.-Róna-Tas A. (Szerk.): Bevezetés a magyar őstörténet kutatásának forrásaiba, I. Budapest, 1984 (egyetemi jegyzet) Vásáry István: A régi Belső-Ázsia története. Balassi Kiadó. 2. átdolgozott kiadás (Magyar Őstörténeti Könyvtár, 19. kötet, Budapest, 2003.) (143 ps.) ISBN 963 506 496 9 Olekszij Komar: A korai magyarság vándorlásának történeti és régészeti emlékei. Budapest 2018 (424 ps.) ISBN 9789639987340 Ajánlott irodalom: Bálint, Csanád Die Archäologie der Steppe. Steppenvölker zwischen Volga und Donau vom 6. bis zum 10. Jahrhundert. Wien –Köln 1989, 44–73. (304 ps.) ISBN 3-205-072-42-1 ?. ?. ????????: ????????? ??????????? ?????? ? ????? ????????????? (IV–XVIII ??). ??????? 2003. (248 ps.) ISBN 9965-441-18-9 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Részleteiben átlátja saját szakterületének elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően. A hallgató megtanulja elhelyezni térben és időben a magyarság kialakulását és tudása bővül a kora középkori kelet-európai régészeti leletanyag átfogó ismeretében. b) képességei Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére. Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit. A hallgatók képesek lesznek a különböző nomád népek leletanyagának felismerésében. Ennek során kompetensek lesznek a magyar őstörténet számára releváns leletek kiválasztásában és jártasságot szereznek Eurázsia kora középkori régészetében. c) attitűdje Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére. Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult. Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását. Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt. Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. |