Tantárgy adatlapja
A közép-kelet-európai film kultúrtörténete megközelítésében a kultúrakutatói irányt képviseli. A filmtudomány friss kutatási módszereiből merítve épít az emlékezeti és kulturális fordulat eredményeire, nagy hangsúlyt fektet a posztszocialista és posztkoloniális kritikai elméletek értelmezési keretének alkalmazhatóságára. A geopolitikai tényezők, a társadalmi, politikai változások figyelembe vételével mutatja be a térség kortárs filmművészetének kialakulását.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Virginás, Andrea (ed.): Cultural Studies Approaches in the Study of Eastern European Cinema. Spaces, Bodies, Memories, Cambridge Scholars Publishing, 2016 (Boundary 2 41, no.1 (2014), 113-34.
Strausz, László: Visszabeszélés és önegzotizálás, A posztkoloniális filmelméletek kelet-európai alkalmazhatóságáról, Pannonhalmi Szemle, 2014/11. 105-119.
Strausz, László: On the River: History as a Palimpsestic Narrative in The Danube Exodus.Film-Philosophy. 2011/1.
Nichols, Bill, und Michael Renov. Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és - értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.