Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása: A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a közvetlen emberi kommunikáció (személyközi kommunikáció) jelenségszférájára vonatkozó legújabb elméletekkel, kutatásokkal, azok módszertani hátterével, vizsgálati szempontjaival, területeivel, a kommunikációról való gondolkodás és elemzési készség fejlesztése mellett. A kommunikáció elemeinek megismerése után a személyközi kommunikáció mintázataira fókuszálva, sikeres és sikertelen dialógusok elemzése kapcsán a személyközi kommunikáció eszközeit, a verbális és nem verbális elemeket, a különböző kommunikációs szerepeket, valamint a kommunikációban résztvevő ágensek magukra, társukra és a helyzet meghatározására vonatkozó felkészültségeinek típusát ismerteti a stúdium; ezek egyéni módon alakított és normatív (intézményesült) kereteit, valamint magának a kommunikációnak a dinamikáját. A tantárgy kialakításában fontos szempont, hogy az elméletek és gyakorlati alkalmazásuk, azok érvényességi határai a hallgatók számára komplex egészként jelenjenek meg, hogy maguk is képesek legyenek egy-egy kommunikációs jelenség átfogó elemzésére. A kurzuson áttekintjük az interakció funkcióit: a személyközi befolyásolást, meggyőzést, a támogató (Supportive Messages) és az ártalmas, agresszív, konfliktus teremtő kommunikáció – (bullying) aktuális kutatási eredményeit. Célja a kurzusnak, annak bemutatása is, hogy miként hordozza a személyközi kommunikáció az identitás kialakításának lehetőségét és folyamatait. Éppúgy mint a kommunikációs stílusét, a nemek kommunikációja, a genderlektusok tekintetében. |
="border-bottom: gray 1pt solid; border-left: gray 1pt solid; padding-bottom: 0cm; background-color: transparent; padding-left: 0cm; width: 468pt; padding-right: 0cm; border-top: #d4d0c8; border-right: gray 1pt solid; padding-top: 0cm; mso-border-alt: solid gray .25pt; mso-border-top-alt: solid gray .25pt" width="624"> A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. HAMILTON, David L., FISKE, Susan T., BARGH, John A., A társak és a társadalom megismerése, Budapest, Osiris, 2006, ISBN 963-389-846-3 2. GRIFFIN, Em, Bevezetés a kommunikációelméletbe, Budapest, Harmat, 2001, p. 155–167, 469–481, ISBN 963-9148-52-0 3. ROSENGREN, Ka rl Eric, Kommunikáció, Budapest, Typotex, 2004, p. 91–127, ISBN 978-9-639-279-00-8 4. SÍKLAKI István (szerk.), A szóbeli befolyásolás alapjai I, Budapest, Tankönyvkiadó, 1990, pp. 77–87, 119–139, 195–219, ISBN 978-963-9664-94-4 5. STRASSER, Freddie, RANDOLPH, Paul, Mediáció, a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai, Budapest, Nyitott Könyvműhely Kiadó, 2005, ISBN 963-867-883-6 Ajánlott irodalom: 1. BAXTER, Leslie A., BRAITHWAITE, Dawn O. (szerk.), Engaging theories in interpersonal communication. Multiple perspectives, Los Angeles, Sage, 2009, ISBN 978-141-293-852-5 2. HORÁNYI Özséb, A személyközi kommunikációról, In: BÉRES István, HORÁNYI Özséb (szerk.), Társadalmi kommunikáció, Budapest, Osiris, 1999, p. 57–86, ISBN 963-379-551-6 3. LITTLEJOHN, Stephen W., FOSS, Karen A. (eds.), Theories of human communication, Belmont, CA, Thomson-Wadsworth, 2008, ISBN 978-0-495-09587-3 4. SMITH, Sandi W., WILSON Steven R. (ed.), New directions in interpersonal communication research, Los Angeles, Sage Publications, 2010, ISBN 978-1-4129-5941-4 5. SZAKADÁT István, Cselekvés-elmélet dióhéjban. Játék, elmélet, módszer, tan – Weber: újratöltve, Budapest, Typotex, 2008, p. 19–119, ISBN 978-963-279-016-9 |