Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy átfogó képet adjon a diplomácia történetének elmúlt ötven évéről. Ennek során a legfontosabb csomópontok kerülnek bemutatásra, mint a hidegháború, az enyhülés politikája és a hidegháború vége.
A világháború amerikai diplomáciája. A világháború angol diplomáciája. A világháború szovjet diplomáciája. A békeszerződések. A hidegháború kezdete. A koreai háború. Adenauer diplomáciája. Eisenhower külpolitikája. A szuezi válság. Az 56-os magyarországi forradalom és a prágai tavasz a nemzetközi diplomácia tükrében. A berlini válság. A vietnami háború. Nixon háromoldalú diplomáciája. Az enyhülés és ellentmondásai. A hidegháború vége.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
KISSINGER, Henry Alfred, Diplomácia, Budapest, Panem, McGraw-Hill, Grafo,1996. ISBN 9635451121
DIÓSZEGI István, A hatalmi politika másfél évszázada 1789-1939, Budapest, História, MTA Törttudományi Intézet, 1994. ISBN 963-8312-15-7
FISCHER Ferenc, A megosztott világ. A Kelet-Nyugat, Észak-Dél nemzetközi kapcsolatok fő vonásai (1941-1991), Budapest, IKVA, 1996. ISBN 963-2650-71-9
Ajánlott irodalom:
HALMOSY Dénes (szerk.), Nemzetközi szerződések. 1918 –1945, Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1983. ISBN 963-221-268-1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a magyar és egyetemes politikai, gazdasági, kulturális jelenségek általánosan elfogadott tendenciái, jellemzői, adatai kör&
eacute;ben.
Ismeri a szak egyes területeinek alapvető szakkifejezéseit, fogalomkészletének minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket.
b) képességei
Képes történelmi, társadalmi, gazdasági, jogi és politikai kérdésekben az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a nemzetközi összefüggésekben való eligazodásra, folyamatok, változások követésére, megértésére, feldolgozására, mindezek hatékony és eredményes megosztására, és a gyakorlatban történő alkalmazására.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége
Hatékonyan együttműködik a szakterületéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai és tudományos közösségekkel.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.