Tantárgy adatlapja
A hallgatók felkészítése óvodai foglalkozások vezetésére matematikai tartalmú, életszerű szituációkban.
Tevékenységen, megfigyelésen, játékon alapuló foglalkozásminták bemutatása a halmaz-logika és a relációk-függvények-sorozatok témakörhöz kapcsolódóan.
Foglalkozástervezetek hallgatói elkészítése és bemutatása a halmaz-logika és a relációk-függvények-sorozatok témakörhöz kapcsolódóan.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Perlai Rezsőné: A matematikai nevelés módszertana (206 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997. ISBN 963 19 3226 5
Villányi Györgyné: Játék a matematika? (128 oldal), Tárogató Kiadó, Budapest, 1993. ISBN 963 8491 12 4
Zsámboki Károlyné: Bence világot tanul (146 oldal), Sopron, 2001. ISBN 963 9364 053
Ajánlott irodalom:
Dr. Csóka Géza (szerkesztő): Elemi matematika példatár az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 8454 6 (224 oldal)
Török Tamás: A halmazok-logika témakör tanítása, (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010.
Török Tamás: Relációk-függvények-sorozatok tanítása 1-4. osztály, (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2012.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.
Tájékozott a digitális kultúrában, ismeri az óvodás korosztály digitális eszközökhöz való viszonyát és azok hatását a gyermeki személyiség fejlődésére.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.
b) képességei
Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.
Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.
Él a digitális környezet adta fejlesztési lehetőségekkel.
c) attitűdje
Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.
Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.
Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.
Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.