Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A német nyelvű tanítási óra tervezése
Tárgy kódja: BBNTN12400
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

Elsajátítandó ismeretanyag:

Az idegen nyelvi helyesejtés gyakorlásának lehetőségei. Artikulációt segítő feladatok. A hallás utáni szövegértés jellemzői, fejlesztési lehetőségei. Az idegen nyelvi beszédkészség jellemzői, fejlesztési lehetőségei. Az idegen nyelvi olvasáskészség mint receptív nyelvi készség jellemzői, fajtái, az idegen nyelvi olvasás fázisai, az olvasott szöveg globális, szelektív és részletes feldolgozási módjai, az olvasott szöveghez kapcsolható feladatok típusai. A szókincs jellemzői, alsó tagozaton oktatott szókincs területei, ismeretlen szavak szemantizálásának lépései, ismeretlen szavak jelentésének tisztázása során használható médiumok jelentősége. Aktív és passzív szókincs gyakorlásának lehetőségei. Az idegen nyelvi íráskészség jellemzői, a magyar nyelvi szempontból kritikus német betűk írásmódjának tanítása, az idegennyelvi íráskészség fejlesztésének lehetőségei. A grammatikai jelenségek tanításának fázisai. A képek szerepe a nyelvórán.

Kialakítandó kompetenciák:

A tananyagként felsorolt témák elméleti ismerete és gyakorlati alkalmazásának a képessége (foglalkozási vázlatok készítése). A német nyelvű szakterminológia ismerete. A szóbeli kezdő szakasz módszertani jellemzőinek és lépéseinek ismerete.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Butzkamm, Wolfgang, Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler, Ismaning, Hueber, 2011, ISBN 978-3-19-011586-0

2. Rampillon, Ute, Lernen leichter machen, Ismaning, Hueber, 1999, ISBN 3-19-001574-0

3. Wicke, Reiner E., Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht, Ismaning, Hueber, 2008, ISBN 3-19-001751-4

4. Apeltauer, Ernst, Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs, Berlin, München, Langenscheidt, 1997, pp. 10-17., 68-134., ISBN 3-468-49658-3

Ajánlott irodalom:

1. Storch, Günther, Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik, Padeborn, Fink, 1999, ISBN 978-3-8252-8184-7

2. Huneke, Hans-Werner, Steinig, Wolfgang, Deutsch als Fremdsprache. Berlin, Erich Schmidt Verlag, 2013, p. 117-279., ISBN 978-3-503-13765-7

style="border-bottom:solid #000000 1px;;border-left:solid #000000 1px;;border-right:solid #000000 1px;;border-top:solid #000000 1px;;" width="624">

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Ismeri a 612 éves korosztály nemzetiségi nevelése során hatékonyan alkalmazható

   nyelvpedagógiai eljásokat, nyelvfejlesztési stratégiákat.

Korszerű ismeretekkel rendelkezik a korai kétnyelvűg területén.

="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:26px;text-align:left;text-indent:-18pt;">b)    képességei

– Magas szintű (C1) nemzetiségi nyelvi kompetenciákkal rendelkezik.

– Képes nemzetiségi nyelven tanításra, színvonalas, példaadó nemzetiségi nyelvű 

   kommunikációra.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe