Tantárgy adatlapja
A
tanár-szakos hallgatók bevezetése a pedagógiai gondolkodásba, különösen a
neveléselmélet területén a saját tapasztalatokra való reflektálás útján. A
tárgy a saját korábbi tapasztalatokra épülő elemzéssel kívánja megalapozni a
pedagógiai tudásrendszer formálódását. A tárgy tematikája: A nevelési feladatok korszerű
értelmezése: értelmi, testi, erkölcsi, vallási, esztétikai, közösségi
nevelés. A nevelés színterei: nevelés a családban, az iskolában és
bennlakásos intézményekben, nevelés az egyházakban, nevelés az ifjúsági
szervezetekben (a cserkészet pedagógiája), nevelés a sportegyesületekben és
egyéb színtereken. A média nevelési lehetőségei. A nevelési folyamat
szereplői, az educator és az educandus. Speciális nevelési problémák az
iskolában. Az inkluzív és a komprehenzív szemléletmód a nevelésben. A
hátrányos helyzet – nevelési teendők. A pedagógia és az iskolarendszer
esélycsökkentő, kirekesztő tényezői. Tehetséggondozás. Pedagógus pályakép.
Pedagógus szerepek. Hit, lelkiség és nevelés. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom SZABÓ Éva: Szeretettel és szigorral. Budapest,
Akadémiai Kiadó, 2006. ISBN 963 Ajánlott irodalom Dombi Alice-Oláh
János-Varga István: A neveléselmélet alapkérdései, Gyula, APC-Stúdió 2004. ISBN 963 9135 69 0 Gombocz János: Sport
és nevelés. Balaton Akadémia Kiadó, Keszthely, 2011. Németh András-Boreczky
Ágnes: Nevelés, gyermek, iskola. A
gyermekkor változó színterei Budapest: Eötvös József Kiadó, 1997. ISBN 963 9024 19 8 |