Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A pszichológia alapjai
Tárgy kódja: BONTS01000
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Váry Annamária
Tárgyleírás:

A kurzus célja az alábbi ismeretek, készségek bemutatása, illetve kialakítása:
a pszichológia rövid története, kiemelkedő képviselői, irányzatai
a pszichológiában használatos nyelvezet, szakkifejezések
kísérleti-, általános- és fejlődéslélektani alapfogalmak
kognitív, evolúciós, neurobiológiai szemlélet
a tanári hivatás során alkalmazható ismeretek
önmagunk és mások viselkedésének, reakcióinak jobb megértése
a pszichológia tudományának az áltudományos, hiedelmeken és babonákon alapuló információktól való elkülönítése
Részletes témajegyzék:
A pszichológia rövid története, nézőpontok, területek.
Biológiai alapok; sejtszintű, evolúciós és morfológiai megközelítés, az öröklés alapjai.
Pszichológiai fejlődés I. Öröklés/környezet hatása; az újszülött kognitív képességei, a fejlődés szakaszai.
Pszichológiai fejlődés II. Kötődés, erkölcsi fejlődés; nemi szocializáció, a serdülőkor sajátosságai.
Észlelés; felismerés, figyelem.
Tudat és tudatállapotok; disszociáció, módosult tudatállapotok (alvás, álom; pszichoaktív szerek, hipnózis).
Tanulás, kondicionálás (klasszikus, operá

;ns).
Komplex tanulás; tanulási stratégiák.
Emlékezés; emlékezeti típusok (rövid- hosszútávú); önéletrajzi, implicit emlékezet.
Nyelv és gondolkodás. Kommunikáció, problémamegoldás, nyelvelsajátítás.
Motivációk; motivációs elméletek, homeosztázis, drive-redukció, táplálkozás; külső-belső motiváció.
Érzelmek; természete, funkciója; biológiai háttere; érzelemelméletek.
 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom: 
ATKINSON, Rita L., Pszichológia, Budapest, Osiris, 2005. ISBN 963-389-713-0
PLÉH Csaba, BOROSS Ottilia (szerk.), Bevezetés a pszichológiába, Budapest, Osiris, 2004.
ISBN 963-389-478-6
Ajánlott irodalom:
KIMURA, Doreen, Női agy, férfi agy, Budapest, Kairosz, 2003. ISBN 963-9484-83-0
COLE, Michael, COLE, Sheila R., Fejlődéslélektan, Budapest, Osiris, 2006. ISBN 963-389-473-5
EYSENC, Hans, EYSENCK, Michael, Elmevadászat, Budapest, Kairosz, 2000. ISBN 963-9302-71-6
GOLEMAN, Daniel, Érzelmi intelligencia, Budapest, Háttér, 1997. ISBN 963-548-617-0

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása
Megalapozott neveléstudományi ismeretekkel, valamint interdiszciplinális szinten pszichológiai, szociológiai tudással rendelkezik a tanulói személyiség sajátosságaira és fejlődésére vonatkozó nézetekről, illetve az alaptörvénybe foglalt értékrendszerről
A tanár ismeretekkel rendelkezik a szocializációról és a perszonalizációról, az egyéni bánásmódról, a hátrányos helyzetű tanulókról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól, a gyermeknevelés, a tehetsé

ggondozás és a teljes körű egészségfejlesztés módszereiről.
Tisztában van a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek többi tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges módszertanokkal. Ismeri a tanulók pedagógiai megismerésének módszereit.
Ismeri a szaktárgy tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat, ezek fejlesztésének és diagnosztikus mérésének módszereit. Ismeri a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, elemzése hatását a tanulók személyiségfejlődésére. Tisztában van szaktárgyának a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel. Ismeri az online környezet kockázatait, különös tekintettel a mentális és fizikai egészséget, az adatbiztonságot, értékeket fenyegető veszélyekre, az online zaklatásra és más agresszióformákra, továbbá az internethasználatot kísérő függőségekre, viselkedésformák alakulására.
b) képességei
Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni és a többi tanulóval együtt differenciáltan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
Képes a szaktárgyában rejlő értékorientált személyiségfejlesztési lehetőségeket kihasználni, a tanulók önálló ismeretszerzését segíteni a végzettségének megfelelő korosztály és a felnőttoktatás keretében is.
Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
c) attitűdje
Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására.
Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az eg&

eacute;szséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
d) autonómiája és felelőssége
Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására.
Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.  

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe