Tantárgy adatlapja
A
gyakorlat célja, hogy a hallgatók a résztvevő csecsemőmegfigyelés módszerét
gyermekellátást nyújtó intézmények gyakorolják. A félév
során szisztematikus csecsemőmegfigyelést végeznek bölcsődében, kórházi
gyermekosztályon és csecsmőotthonban (összesen 15 óra terepmunka), amelynek
anyagát a gyakorlati órán dolgozzuk fel. Az elsajátítandó ismeretanyag: (1) kapcsolati
helyzetek bölcsődei ellátásban (2) a szülő-csecsemő kapcsolat sajátosságainak
megfigyelése kórházi gyermekellátás során (3) gyermekmegfigyelés intézeti
gondoskodásban nevelkedő gyermekeknél. (4) Megfigyelői szerep a különféle
ellátó intézményekben (5) A tapasztalati tanulás elemei: megfigyelés,
önreflexió, jegyzőkönyvkészítés, megfigyelések feldolgozása intézményi
megfigyelés esetén (5) intervenció tervezése a megfigyelések alapján. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: 1. Sears, W.
(2006) Éjszakai gondoskodás. Sanoma, Budapest, 2. Morris, D.
(1993) Babafigyelőben. Park Kiadó, Budapest 3. Winnicott, D. W. (2000) Kisgyermek, család,
külvilág. Animula, Budapest, 4. Winnicott, D. W.
Csecsemők megfigyelése kötött helyzetben In Péley, B. (szerk.): A
kapcsolatban bontakozó lélek. 2004. ÚMK Budapest, 45-59. 5. Adrigán, E., Békési, B., Campos
J. A., Hódi, Á., Rajnik, M. (2014.): Küszöbperspektíva. A csecsemőmegfigyelés
haszna a terápiás munkában I. II. Pszichoterápia XXIII. év. 2. sz. Ajánlott
olvasmányok: 1. Rajnik M.
(2010): A csecsemőmegfigyelés szerep a pszichoterápiákban. In Hámori E.
(szerk.): Kutatás és terápia
metszéspontjai – a várandósságtól a felnőttkorig. PPKE BTK. Piliscsaba. 2. Stern, D. Anya születik
Animula 2007 koraszülöttség fejezete Budapest 3. Hédervári-Heller É. (2008) Szülő-csecsemő
konzultáció és terápia - A viselkedésszabályozás zavarai csecsemő és
kisgyermekkorban. Animula Kiadó, Budapest. |