Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A spanyol nyelv kultúrtörténete
Tárgy kódja: BBLRS18600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: spanyol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete
Tárgyfelelős oktató: Rózsavári Nóra
Tárgyleírás:

 

Az előadás tárgya a spanyol nyelv kialakulása, fejlődési szakaszainak áttekintése, változásainak vizsgálata a vulgáris latintól a középkori spanyolon át a mai spanyolig. Beszélünk az első standardizáció (X. Bölcs Alfonz) előtti időszakról, tárgyaljuk a preklasszikus és klasszikus spanyol jellegzetességeit, a modern spanyol nyelv kialakulását, a Spanyol Királyi Akadémia reformjait és a mai spanyol nyelv jellegzetességeit. A kurzus szerves részét képezi a spanyol nyelvtörténet főbb fonetikai és morfológia szabályainak rendszerezett ismerete.

Különböző korokból származó szövegek olvasása és történeti nyelvészeti elemzése.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

CANO AGUILAR, R.: El espanol a través de los tiempos. Madrid, Arco/Libros, 2015. ISBN 9788476350447 https://www.arcomuralla.com/upload/Indice%20EL%20ESPANOL%20A%20TRAVES%20DE%20LOS%20TIEMPOS.pdf

COROMINAS, J., y PASCUAL, J. A.: Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico,

Madrid: Gredos; 1980-1991. 6 vols. edición en CD-ROM (2012).

LAPESA, R.: Historia de la lengua espanola. Madrid, Gredos, 2008. ISBN 9788424900250 https://filologiaunlp.files.wordpress.com/2012/04/rafael-lapesa-historia-de-la-lengua-espanola.pdf

MENÉNDEZ PIDAL, R.: Orígenes del espanol. Madrid, Espasa Calpe, 1999. ISBN 9788423947522

PENNY, R: Gramática histórica del espanol. Barcelona, Ariel, 2014. ISBN 9788434417342

https://kupdf.net/download/296126334-gramatica-historica-del-espanol-ralph-penny-pdf_58eeb6abdc0d60641ada9836_pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

-A spanyol nyelv történetének főbb szakaszainak ismerete: középkori spanyol nyelv, klasszikus spanyol nyelv, modern spanyol nyelv.

-A spanyol nyelvtörténet főbb jellemzőinek rendszerezett ismerete

-A spanyol identitás legfontosabb kulturális szövegeinek ismerete

-A szakterülettel kapcsolatos terminológia ismerete és megfelelő használata

-Korszerű bibliográfiai források használata a nyelvtörténeti tanulmányokhoz.

b)    képességei

-Műfajilag sokszínű szövegek értelmezése spanyol nyelven

-A történeti-nyelvészeti elemzéssel kapcsolatos kérdések megoldása

-Összetett szövegek elemzése és értelmezése

-A tudományterületez kapcsolódó gondolatok és témák szintetizálása, valamint ezek világos és pontos közlése

-Információkeresés és a források hatékony és eredményes kezelése

-A megszerzett tudás folyamatos aktualizálása a saját tanulásra való reflektálással jelenlegi és jövőbeli szükségleteknek megfelelően

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

újlatin nyelvek és kultúrák [spanyol] BALB-XULS alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe