Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A személyiség dinamikus és tárgykapcsolati elméletei
Tárgy kódja: BBNPS18700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Matuszka Balázs
Tárgyleírás:

 

A kurzus célja a dinamikus személyiséglélektani elméletek fogalomrendszerének és szemléletének gyakorlatban való alkalmazásának elsajátítása. A kurzus az alábbi gyakorlatok mentén épül fel:

Beszélgetések a pszichoanalízisről

S. Freud: Mindennapi élet pszichopatológiája

Egy esettanulmány feldolgozása: Elizabeth kisasszony története

Jung film megtekintése és megbeszélése

Meselemzés: A két vándor

A projektív tesztek alapjai

Karl Koch: A Fa-teszt

A Szondi-teszt alapjai

A TAT teszt alapjai

Komplex esetismertetés a TAT alapján

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Komlósi A. (1981) A TAT teszt értelmezése, felhasználási lehetőségei a pályaválasztási tanácsadásban. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest.

Mérei F. (1998) Útmutató a TAT alkalmazásához. In Pszichodiagnosztikai Vademecum II/1. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 143-161.

Rózsa S. – Kő N. – Oláh A. (2006) A személyiségmérés projektív technikái. In Rózsa S. – Nagybányai Nagy O. – Oláh A. (szerk.) A pszichológiai mérés alapjai. Bölcsész Konzorcium, Budapest

https://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Pszichologia/110R%F3zsa/A%20pszichol%F3giai%20m%E9r%E9sa%20alapjai%20_R%F3zsa,%20Nagyb%E1nyai%20%E9s%20Ol%E1h_2006.pdf

Süle Ferenc (1992) A „Fa-rajz”-teszt. In

Mérei – Szakács (szerk.) Pszichodiagnosztikai Vademecum II. Személyiségtesztek, 2. rész., Tankönyvkiadó, Budapest, 89-147.

Freud, S. (1901/2006) A mindennapi élet pszichopatológiája. In Erős F. (szerk.) Sigmund Freud művei. III. Cserépfalvi, Budapest, ISBN 9789639635340

Freud, S. (1998) A farkasember. In Erős F. (szerk.) Sigmund Freud művei. VII. Cserépfalvi, Budapest, 17-28. ISBN 963834749X

Lukács D. (1996) Szondi – Az ösztönprofiltól az elméletig. Budapest, Animula, ISBN 9634080332

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.

b) képességei

Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.

Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.

c) attitűdje

Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.

Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.

d) autonómiája és felelőssége

Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.

Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BANB-XPS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe