Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A színház és a dráma társadalmi és kulturális kontextusai
Tárgy kódja: BONDS03600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Schandl Veronika
Tárgyleírás:

A tantárgy általános bevezetést nyújt a színház kulturális és pedagógiai kontextusaiba, a dráma- és színházelmélet alapjaiba filozófiai, társadalmi, etikai és kultúrtörténeti megközelítésben. Vizsgálat tárgyává teszi a színházi intézményrendszert, a színház társadalmi beágyazottságát, a színház funkcióit. Betekintést ad a legfontosabb dráma- és színházelméleti kérdésekbe, ezek okait és következményeit társadalmi, etikai, kultúrtörténeti, filozófiai háttérismeretek révén értelmezi, a hallgatók előzetes ismereteire és önálló kutatótevékenységére építve. A kurzus feladata megalapozni a történeti órákhoz szükséges háttérismereteket, valamint térképet adni a későbbi elméleti órák közötti eligazodáshoz.

1. A színház jelensége filozófiai, etikai, társadalmi, kultúrtörténeti megközelítésben

2. A színház régen és ma

3. A színházi intézményrendszer – a színház változó társadalmi funkciói

4. A színházi intézményrendszer – a színház változó kultúrtörténeti szerepe

5. Színház- és drámaelméleti megközelítések

6. A színházi előadás rétegei

7. Dramaturgiai elemzések

8. A színház és a társművészetek találkozásai

9. Színházi kommunikáció, a színház funkciói

10. Színház és néző – a színházértés alakzata

i

11. Színházkritika, színháztörténet, színháztudomány

12. Színház és társadalom (etikus színház, közösségi színház, politikai színház)

13. Színház és pedagógia

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

1. Andreas Kotte: Bevezetés a színháztudományba, Budapest: Balassi, 2015.

2. Patrice Pavis: Előadáselemzés, Budapest: Balassi, 2003.

3. Duró Győző, Nánay István (szerk.): Dramaturgiai olvasókönyv, Budapest: Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993.

4. Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia – XX. század, Budapest: Balassi, 2000.

5. Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája, Budapest: Balassi, 2009..

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

A hallgatók megismerik a legfontosabb színház- és drámaelméleti kérdéseket társadalmi, etikai, kultúrtörténeti, filozófiai kontextusba ágyazva.

-Betekintést nyernek a gyakorlati kutatómunka feltételrendszerébe.

b)    képességei

-- A hallgatók képesek lesznek eligazodni a színházelmélet legfontosabb kérdései között, nevekhez és korokhoz tudják kötni a gyakran használt fogalmakat. Emellett elsajátítják a színházi folyamatokra való kérdezés technikáját is, ami képessé teszi majd őket további tanulmányaik során a színházi elemzések írására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe