Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A tervezett kommunikáció alapjai és modelljei
Tárgy kódja: BMLKM12800M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Radetzky András
Tárgyleírás:

A társadalmi szinten folyó kommunikáció alapvető jellemzője a tervezettség, amelyet a „planned communication” angol terminusa már több mint egy évtizede rögzít a kommunikáció módszertani megközelítésében. A tervezett kommunikáció jelensége a tömegkommunikáció, a közéleti kommunikáció, a kampánykommunikáció, a pr- és marketingkommunikáció értelmezési keretét adja, szűkebb értelemben a meggyőző kommunikáció funkcionális típusa. A tervezett kommunikáció tárgyában a hallgató összefoglaló jellegű áttekintést nyer a kommunikáció tényezőinek funkcionális alkalmazásáról, az alapstartégiák kategóriáiról, a befogadói hatáselméletekről, a kommunikációs kampány tervezésének modelljeiről, elemzési módszereiről. A stúdium tárgyalja a csatorna, a rivális kommunikátum, a kontextus (társadalmi-kulturális meghatározottságú), a szándékolt és elért hatás szerepét a tervezett kommunikációban, a kommunikációs tervezés stratégiájában. Elemzési és szűrési szempontokat kínál a tervezés módszertanához, a hatás ellenőrzéséhez.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Terestyéni, Tamás: Együttműködés és konfrontáció a közéleti kommunikációban. In: Buda, Béla – Sárközy, Erika (szerk.): Közéleti kommunikáció. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2001. 28–50; 69–79.

ISBN 9630578344

Mazzoleni, Gianpietro: Politikai kommunikáció. Budapest, Osiris Kiadó, 2002. 9–39; 145–183. ISBN 9789633896730

Németh, Erzsébet: Közszereplés. A társadalmi szintű kommunikáció kézikönyve. Budapest, Osiris. 2006. 179–214. ISBN 9633898943

Rosengren, K. Erik.: Kommunikáció. Budapest, Typotex, 2004. 71–91; 161–195. ISBN 9789632790084

Sárközy, Erika. – Schleicher Nóra.: Kampánykommunikáció. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2003. 41–65. ISBN 9630580314

Ajánlott olvasmányok:

Atkin, Charles K. – Rice, Roland. E. (szerk.): Public Communication Campaigns. Newbury Park: Sage, 1989. ISBN 9781412987707

Bíró, Mária. – Nyárády, Gáborné.: Közéleti kommunikáció. Budapest, Perfekt Kiadó, 2006. 11–28. ISBN 9789633945933

McQuail, Danis., Windahl, Swen.: Communication Models for the Study of Mass Communication. England, Pearson-Prentice Hall, 1993. 184–215. ISBN 9780582036505

Rogers, Everett.M. – Storey, Douglas J.: Communications campaigns. In: Berger, Charles R., Chaffee, Steven H. (szerk.) Handbook of Communication Science. Newbury Park, Sage, 1987. 817–846.

ISBN 9780803921993

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe