Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A XVIII-XIX. század drámái és új színházi törekvései Európában
Tárgy kódja: BONDS00700
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy bemutassa a 18-19. század színházművészetének szcenikai, esztétikai, társadalmi feltételrendszerét, valamint a korszak drámairodalmának változásait, dramaturgiai sajátosságait az európai dráma- és színháztörténet változásaira fókuszálva.

1. A francia klasszicista színház

2. A francia klasszicista dramaturgia – tragédiák

3. A 18. század vígjátékirodalma

4. A felvilágosodás drámái és színházeszménye Európában

5. A német felvilágosodás drámái és színháza

6. A romantika színháza

7. Színpad- és világítástechnika fejlődése a 19. században

8. Polgári eszmék, polgári színjátszás Európában

9. A modern polgári dráma megújítója: Henrik Ibsen

10  Anton Pavlovics Csehov munkássága, a csehovi dramaturgia

11. Sztanyiszlavszkij színháza és színészpedagógiája

12. A polgári realizmus, a naturalizmus, a szimbolizmus, az expresszionizmus drámái

13. Két korszak határán – a 19. század végén jelentkező, a 20. század elején kiteljesedő modernista törekvések

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Magyar színháztörténet 1790–1873, I., szerk. Kerényi Ferenc, Bp., Akadémiai, 1990. 539 p. ISBN 963-05-5647-2

2. Magyar színháztörténet 1873–1920, II., szerk. Gajdó Tamás, Bp., Magyar Könyvklub–Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2001. 1066 p. ISBN 963 547 363 X

3. Staud Géza, A magyar színháztörténet forrásai, Bp., Színháztudományi Intézet, 1963.

4. Erika FISCHER-LICHTE, A dráma története, Bp., Jelenkor, 2001.739 p. ISBN 963-676-272-4 A színház világtörténete, 1-2., főszerk. Hont Ferenc, szerk. Staud Géza, Hont Ferenc, Bp., Gondolat, 2. bőv. kiad. 1356 p. ISBN 963-281-961-6

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A hallgatónak legyen átfogó ismeretelméleti áttekintése a korszakról, a század különböző eszmeáramlatairól; ismerje a 19. század színházművészetének szcenikai, esztétikai, társadalmi feltételrendszerét, valamint a korszak drámairodalmának változásait, dramaturgiai sajátosságait.

b) képessége

A hallgató legyen képes a különböző korszakok eltérő eszméinek, szellemi irányultságának, dramaturgiai és színházfelfogásának beazonosítására, illetve azok alkalmazására a drámaelemzések során, valamint felismerni a drámairodalom s a szcenikai lehetőségek változásában rejlő összefüggéseket.

c) attitűdje

Empatikusabbakká válnak az egyéni és közösségi kérdések tekintetében.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe