Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy bemutassa a 18-19. század
színházművészetének szcenikai, esztétikai, társadalmi feltételrendszerét,
valamint a korszak drámairodalmának változásait, dramaturgiai sajátosságait
az európai dráma- és színháztörténet változásaira fókuszálva. 1. A francia klasszicista színház 2. A francia klasszicista dramaturgia – tragédiák 3. A 18. század vígjátékirodalma 4. A felvilágosodás drámái és színházeszménye
Európában 5. A német felvilágosodás drámái és színháza 6. A romantika színháza 7. Színpad- és világítástechnika fejlődése a 19.
században 8. Polgári eszmék, polgári színjátszás Európában 9. A modern polgári dráma megújítója: Henrik Ibsen 10 Anton
Pavlovics Csehov munkássága, a csehovi dramaturgia 11. Sztanyiszlavszkij színháza és színészpedagógiája 12. A polgári realizmus, a naturalizmus, a
szimbolizmus, az expresszionizmus drámái 13. Két korszak határán – a 19. század végén
jelentkező, a 20. század elején kiteljesedő modernista törekvések |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Magyar színháztörténet 1790–1873, I., szerk. Kerényi Ferenc, Bp., Akadémiai, 1990. 539 p. ISBN
963-05-5647-2 2. Magyar színháztörténet
1873–1920, II.,
szerk. Gajdó Tamás, Bp., Magyar
Könyvklub–Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2001. 1066 p. ISBN 963
547 363 X 3. Staud Géza, A magyar színháztörténet forrásai,
Bp., Színháztudományi Intézet, 1963. 4. Erika
FISCHER-LICHTE, A dráma története, Bp., Jelenkor, 2001.739 p. ISBN
963-676-272-4 A színház világtörténete,
1-2., főszerk. Hont Ferenc,
szerk. Staud Géza, Hont Ferenc,
Bp., Gondolat, 2. bőv. kiad. 1356 p. ISBN 963-281-961-6 |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetencia-elemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgatónak legyen átfogó ismeretelméleti
áttekintése a korszakról, a század különböző eszmeáramlatairól; ismerje a 19.
század színházművészetének szcenikai, esztétikai, társadalmi
feltételrendszerét, valamint a korszak drámairodalmának változásait,
dramaturgiai sajátosságait. b)
képessége A hallgató legyen képes a különböző korszakok eltérő
eszméinek, szellemi irányultságának, dramaturgiai és színházfelfogásának
beazonosítására, illetve azok alkalmazására a drámaelemzések során, valamint
felismerni a drámairodalom s a szcenikai lehetőségek változásában rejlő
összefüggéseket. c) attitűdje Empatikusabbakká válnak az egyéni és közösségi
kérdések tekintetében. |