Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
Az oktatás célja: A hallgató képes legyen ismeretei alapján a joggal, társadalmi jelenségekkel kapcsolatos viták értelmezésére és vélemény kialakítására. Képes legyen jogi, társadalmi kérdésekben saját vélemény kifejtésére, mások véleményének elfogadására, képes az érvek logikus, világos kifejtésére, közvetítésére, a meggyőzési eszközök használatára. Képes legyen nagyobb mennyiségű és bonyolultságú joganyag feldolgozására, szelektálására, a lényeg kiemelésére és összefoglalására.
Megismerje a jogesetmegoldás módszereit, az eset feltárásának, az érvek rendezésének gyakorlatát. Felismerje az etikai dilemmákat és az új morális kihívásokat.
Tantárgy tartalma:
1-2. Az Alkotmánybíróság eljárása; az EJEB eljárása
– Az Alkotmánybíróság eljárása menetének vizsgálata nagy vonalakban, különös hangsúllyal az egyéni indítványozók lehetőségeire és az alkotmányjogi panaszokra vonatkozó követelményekre.
– Az Emberi Jogok Európai Bíróságához történő kérelembeadás feltételei és a Bíróság eljárása.
– Annak bővebb megvitatása, hogy mi minősül további jogorvoslattal nem támadható döntésnek Magyarországon; Szalontay-ügy ismertetése.
3. „Börtönkártérítések”
– A bv. intézetekben tapasztalt egyezménysértő körülmények miatt beadott EJEB-kérelmek sajátosságai.
– A Varga és mások kontra Magyarország ítélet részletei, és az azóta keletkezett jogszabály-módosítások.
– Az Alkotmánybíróság vonatkozó gyakorlata.
4-5. Covid-ügyek
an> Az Alkotmánybíróság koronavírus-járvány kapcsán hozott döntéseinek megvitatása: munkavállalók oltása, közszférában dolgozók oltása, egészségügyi dolgozók oltása, illetve a „dudálós tüntetések” kérdésköre. Elsőként a vonatkozó alapjogok és az állam intézményvédelmi kötelezettségének mérlegelése az egyes kérdésekben, majd a meghozott döntések átbeszélése, különvéleményekkel, párhuzamos indokolásokkal. 6. TÉSZ kérdésköre – A tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés intézményének bemutatása napjainkig. – A Magyar László kontra Magyarország ügy, a T. P. és A. T. kontra Magyarország ügy és a Varga Sándor és mások kontra Magyarország ügy részleteinek megvitatása. 7. Gyermekek jogellenes elvitele – A gyermekek országhatárokon történő jogellenes elvitele kapcsán az Alkotmánybíróság egyes ügyeinek vizsgálata [pl. 3068/2020. (III. 9.) ABH, 3216/2020. (VI. 19.) ABH, 3466/2022. (XII. 6.) ABH, 3005/2023. (I. 13.) ABH]. – A Hágai Egyezmény vonatkozó rendelkezései (gyermek legjobb érdekeinek vizsgálata/bizonyítása). 8. Aktív eutanázia kérdésköre A Karsai-ügy kapcsán a magyar és a nemzetközi szabályozásról való diskurzus. Jogi, etikai, orvosi, vallási aspektusok. 9-10. EJEB ügyreprodukálás A csoport két részre osztása után a következő kérdéskör megvitatása: Sérti-e az EJEE 8. cikkét, ha egy 10 millió Ft adótartozással rendelkező természetes személy neve és címe kikerül a NAV honlapjára? Az egyik csoport emellett kell hogy érveljen, a másik pedig az államot kell hogy képviselje. A csoportok kapnak felkészülési időt, majd meghallgatják egymás érveit, és azokra is reagálniuk kell. Ha ennek vége, akkor az eredeti ügy (L. B. kontra Magyarország) ismertetése. 11-12. AB ügyreprodukálás A 7/2021. (II. 19.) AB határozat alapjául szolgáló ügy megvitatása úgy, hogy a hallgatók megkapják az indítványt és a vonatkozó jogszabályokat, és testületként, együtt kell kialakítaniuk az álláspontjukat egy vita után. Számonkérési és értékelési rendszere: Órai jelenlét, órai munka és csoportmunka alapján. Irodalom: Az órán elhangzott és tárgyalt jogesetek szövege; Schanda Balázs – Balogh Zsolt: Alkotmányjog – Alapjogok tankönyv vonatkozó részei