Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Angol esszéírás 1.
Tárgy kódja: BBNAN20700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Angol-Amerikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Limpár Ildikó Gyöngyi
Tárgyleírás:

Ismeretanyag: az angolszász érvelő (ún. „argumentative”) esszé, az alapoktól a kész esszéig, a következő részletekre koncentrálva: az esszé felépítése (bevezető bekezdés, érvelő bekezdések, ellenérvet felvonultató és cáfoló bekezdés, konklúzió), a bekezdés felépítése (tézismondat / témamegjelölő mondat, témakifejtő, témát alátámasztó mondatok), speciális bekezdések. Az esszé megírása: az ötleteléstől a kész esszéig (ötletelés, a téma al-témákra bontása, vázlatba rendezés, írás).
Kompetenciák: a kurzus az angolnyelvű íráskészséget fejleszti az érvelő esszé technikáján keresztül, a hangsúlyt a következő kompetenciákra helyezve: képesség az angol nyelv írásban történő használatára a felsőfokú C típusú nyelvvizsgának megfelelő szinten, képesség Magyarország és az adott célnyelvi országok társadalmi, gazdasági, környezeti problémáinak ismeretében megszerzett tudásuk közvetítésére és alkalmazására, képesség szakmai és általános ismeretek szelektálására és rendezésére, logikai érvelésre.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
BLASKÓ Ágnes, HAMP Gábor, Írás 1.0. Az ötlettől a jól strukturált szövegig. Budapest, Typotex, 2013. ISBN 9789639664654
EVANS, Virginia, Successful writing: proficiency. Newbury, Express Publishing, 2008. ISBN 1842168800
MYERS, Tony, Upgrade your English essay. London, Arnold, 2002. ISBN 0340807911
Ajánlott irodalom:
FAIGLEY, Lester, SELZER, Jack, Good reasons with contemporary arguments. New York, Pearson Longman, 2011. ISBN 9780205000937
LEVIN, Peter, Write great essays!, Maidenhead, Open University Press, 2004. ISBN 0335215777
SWAN, Michael, Practical English usage. Oxford, Oxford University Press, 2011. ISBN 9780194420983

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Ismeri az angol nyelvű kultúrák jellemző írásbeli és szóbeli, szépirodalmi, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Ismeri az egyénileg, illetve párban, csoportban szervezett tanulás, valamint a tanulóközösségek működésének kapcsolatát.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.

e="font-size:11pt;">
b) képességei
Képes legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra, eszmerendszer szempontjából az angol nyelvű kultúrák jelenségeit értelmezni.
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre.
Képes önállóan, önkritikára épülő tervet készíteni a pályafutásához szükséges tudások, képességek, attitűdök hiányainak a felszámolására, a szakma tanulásában elért eredményekre támaszkodva.
Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.
c) attitűdje
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Az anglisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.
Nyitott az angol nyelvű kultúrák hátterének megismerésére.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

anglisztika BANB-XAN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA12 osztatlan képzés Nappali magyar 12 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe