Tantárgy adatlapja
A kurzus folytatja és elmélyíti a Nyelvgyakorlat 1 alapozó jellegű órán elkezdett komplex nyelvfejlesztést, azzal a célkitűzéssel, hogy a tanulók szóbeli és írásbeli kifejezőkészsége egyre jobban megközelítse a Közös Európai Referenciakeret szerinti HALADÓ szintet (B2+-C1). Feladata továbbá, hogy a hallgatókat felkészítse az első tanév végi Alapvizsgára, különös tekintettel a vizsga szóbeli komponensére, valamint az írásbeli vizsga szókincs, írott szövegértés és -szövegalkotás feladataira.
A kurzus az alábbi készségek és kompetenciák fejlesztésére fókuszál:
szókincs,
beszédértés,
szóbeli kifejezőkészség,
szövegolvasás és –értelmezés,
írott szövegalkotás (narratív esszé, ismertető/recenzió).
E félévben az alábbi témák feldolgozása kerül sorra: (1) szociális és társadalmi problémák, (2) szórakozás, (3) politika és társadalom, (4) egészség, (5) globális problémák, (6) gondolkodás és érzelmek, (7) a technika vívmányai, (8) oktatás - ismeretszerzés, (9) mennyiség és minőség.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
VINCE, Michael, “Vocabulary, words & phrases”. In: Uő, Advanced language practice. London, Macmillan, 2009, 188-295. ISBN 9780230727038
Ajánlott irodalom:
DUMMETT, Paul et al. Life Advanced. National Geographic, 2018. ISBN 9781337286336
LATHAM-KOENIG, Christina, OXENDEN, Clive, LAMBERT, Jerry. English File Advanced Student’s Book. Oxford, Oxford University Press, 2015. ISBN 9780194502405
LEE, Christien. 21st Century Communication: Listening, Speaking, and Critical Thinking with TED Talks. Cengage Learning/National Geographic, 2017. ISBN 9781337275835
MCCARTHY, Michael, O’DELL, Felicity, English vocabulary in use: upper-intermediate. Cambridge, Cambridge Univ. Press, 2013. ISBN 97811107600942
RÓNAY Ágnes, SÁRDI Csilla, Angol szókincsfejlesztés felsőfokon I. Szóképzés. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2021. ISBN 9789634093114
RÓNAY Ágnes, SÁRDI Csilla, Angol szókincsfejlesztés II. Állandósult szókapcsolatok. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2021. ISBN 9789634093121
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Ismeri az angol nyelvű kultúrák jellemző írásbeli és szóbeli, szépirodalmi, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) a
ngol nyelvű szakkifejezéseit. yle="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Ismeri az egyénileg, illetve párban, csoportban szervezett tanulás, valamint a tanulóközösségek működésének kapcsolatát.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Folyamatos és természetes módon olyan interakciót tud folytatni anyanyelvű beszélővel, amely egyik félnek sem megterhelő, valamint megérti az anglisztikához kapcsolódó szakmai szövegeket.
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre.
Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.
c) attitűdje
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
Érti az erőforrásokkal való jó gazdálkodást, látja ennek fontosságát.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Az anglisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.