Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Autista identitás és mentális jóllét
Tárgy kódja: BT-ASZT-0090
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: dr Simó Judit
Tárgyleírás:

 

Az autizmusról, mint identitásképző tényezőről való gondolkodás, ismeretszerzés. A felnőttkorban megállapított diagnózis hatása az énképre, a korábbi életesemények megértésére, feldolgozására. A kirekesztő környezet traumatizáló hatása, a mentális jóllét feltételei különböző életkorokban. A szakmai szereplők felelőssége az autista személyek mentális jóllétéhez szükséges feltételek megteremtése, fenntartása aspektusából, a személyi és tárgyi környezet akadálymentesítésének szempontjai, eszköztára.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Glennys Jones, Elisabeth Hurley: Az autizmus ellátás helyes gyakorlata. Budapest, Geobook 2000. ISBN 9786155015281

Ajánlott irodalom:

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren. Budapest, AOSZ, 2011. ISBN 9786155015069

Wendy Lawson: Szexualitás és autizmus. Budapest, Geobook 2014. ISBN 9786155015199

Kirsti Evans: Apa más – hogyan éljünk együtt egy különleges aspergeres szülővel. Budapest, Geobook, 2021. ISBN 9786155015540

Barukh: Ki ez a hüje költő – neurodivergens napló. Barukh & Co Kft 2023. ISBN 9786150181134

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

Ismeri az identitás fogalmi meghatározását. Az autizmusról, mint identitásról gondolkozik. Ismeri a mentális jóllét

fogalmát, elérésének feltételeit, a trauma fogalmát. A környezet esetleges traumatizáló hatását felismeri.

b) képesség

Képes az önálló gondolkodásra, csapatmunkára. Képes a változáshoz szükséges lépések kidolgozására.

c) attitűd

Támogató attitűd jellemzi, elfogadó a világ befogadásának, feldolgozásának az átlagostól eltérő módjaival szemben.

d) autonómia és felelősség

Saját szerepét felismeri a támogatott személy identitásának kialakítása, validálása terén, mentális jóllétéhez szükséges feltételek megteremtése terén, saját érdekének hatékony képviselete terén.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe