Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az angol nyelv szerkezete
Tárgy kódja: BBNAN20900
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Angol-Amerikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Halm Tamás András
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az angol frázis- és mondatszerkezet alapjaival, összevesse a magyar és angol nyelv főbb szerkezeti tulajdonságait, és ezáltal fejlessze a hallgatók aktív nyelvtani tudását és tudatos nyelvhasználatát. A kurzus áttekinti az angol mondatelemzéshez szükséges fogalomkészletet, az alapvető mondattani elemek, de különösen az igei csoport és az egyszerű mondat szerkezetét, a főbb mondattípusokat, az alárendelő tagmondat fajtáit és funkcióit, valamint a pro-formák használatát és az elliptikus struktúrákat. A kurzus során a hallgatók elsajátítják a funkciók és a kategóriák azonosításához szükséges fogalmakat és ezek ismérveit; pl. alany, állítmány; vonzat, szabad határozó stb.; továbbá melléknév, ige stb.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
BALOGNÉ BÉRCES, Katalin, The Structure of English. Budapest/Piliscsaba, PPKE, 2016. ISBN 9789633082690
GREENBAUM, Sydney – QUIRK, Randolph, A Student’s Grammar of the English Language. London, Longman, 1991. ISBN 9780582059719 (selected chapters)
CARTER, Ronald – MCCARTHY, Michael, Cambridge Grammar of English. Cambridge, Cambridge University Press, 2006. ISBN 9780521674393 (selected chapters)
Ajánlott irodalom:
QUIRK, Randolph – GREENBAUM, Sydney – LEECH, Geoffrey–SVARTVIK, Jan, A Comprehensive Grammar of the English Language. London, Longman, 1989. ISBN 0582517346
HUDDLESTON, Rodney–PULLUM, Geoffrey, The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge, CUP, 2002. ISBN 0521431468
YULE, George, Explaining English Grammar. Oxford, OUP, 1999. ISBN 0194371727

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
A szakot elvégző hallgató tájékozott az angol nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
b) képességei
Értelmezi az angol nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát,

képes az angolt elhelyezni a világ nyelvei között. Képes azonosítani az angol nyelv főbb társadalmi és regionális változatait, és tisztában van az angol nyelv terjedését, terjesztését magyarázó legfontosabb elméletekkel.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
c) attitűdje
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az anglisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

anglisztika BANB-XAN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA12 osztatlan képzés Nappali magyar 12 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe