Tantárgy adatlapja
Ez a kurzus „középszintű” tanítási tapasztalatot nyújt. Inkább a hogyanra (tanári viselkedés), mintsem a mitre (a tanítási feladat tartalma) koncentrál, például hogyan kell hatékonyan instrukciókat adni, hogyan kell az új tananyag (szókincs) bevezetésének és begyakorlásának technikáit alkalmazni, hogyan érdemes eltölteni az első órát, hogyan érdemes kitölteni egy üres öt percet, hogyan kell megoldani a felmerülő pedagógiai problémákat, stb. Minden hallgató három társtanításban próbálhatja ki magát, majd egy iskolai óramegfigyelés után a hallgatók hármas csoportokban megterveznek és letanítanak egy órát abban az iskolai osztályban. A felmerülő tapasztalatokat megbeszéljük. A hallgatók aktívan vegyenek részt a megbeszéléseken, tervezzenek meg, adjanak be és tanítsanak le három 15 perces feladatot és egy 15 perces iskolai órai feladatot. Az értékelés alapja az órai részvétel és aktivitás, a beadandó feladatok és a társtanítás. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Scrivener, Jim (2011): Learning teaching. 3rd edition. Macmillan. Somogyi-Tóth Katalin (ed.) (2006): Readings in methodology: A collection of articles on the teaching of English as a foreign language. Pilisc saba: PPKE. Ajánlott irodalom: Brown, H. D. (2007). Teaching by Principles. (3rd ed). US: Pearson Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. (5th ed). UK: Pearson Longman. Hedge, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. (2nd ed). Oxford: OUP. Richards, J.C. and Rodgers, T.S. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching: a Description and Analysis. (3rd ed.) Cambridge: CUP Ur, P. (2012). A course in English language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására - képes megtartani egy iskolai tanóra egy részét |