Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az egyházi kommunikáció társadalomtörténete
Tárgy kódja: BMLKM02900M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Páprádiné Szilczl Dóra
Tárgyleírás:

 

Az előadás történeti áttekintést nyújt a Katolikus Egyház és a keresztény egyházak kommunikációjának és médiahasználatának történetéről, különös tekintettel a XX. század közepétől a napjainkig terjedő időszakra. Ismerteti a legfontosabb pápai megnyilatkozásokat a kommunikációról, bemutatja a kommunikáció teológiájának alapvonalait, ismerteti az egyházak tevékenységét a párbeszéd és a médiahasználat terén. Elemzi ezek etikai, kulturális és társadalmi dimenzióit, a párbeszéd különböző színtereit (egyházi belső fórumok, ökumenizmus, vallások közötti párbeszéd, párbeszéd a nem hívőkkel) nemzetközi és hazai vonatkozásban. Vizsgálja az egyházi médiumokat a médiahatások, médiaszabályozás, a közszolgálatság és a közösségelvű újságírás szemszögéből.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

Hoover, Stewart, 2006. Religion int he Media Age. Media, Religion and Culture. London-New York: Routledge. ISBN: 0415314232

Hoover, Stewart, 1988. Mass Media Religion: The Social Sources of the Electronic Church. Communication and Human Values. SAGE. ISBN 0803929943

Huber, Wolfgang. 2002. Az egyház korszakváltás idején. Társadalmi átalakulás és az egyház megújulása. Budapest. Kálvin Kiadó ISBN: 963 300 927 8

 

Nagypál Szabolcs (szerk.) 2009. Az ökumenikus és a vallásközi párbeszéd útja. Budapest. L’Harmattan. ISBN: 9789632362007

 

Egyházi megnyilatkozások a médiáról. Inter mirifica. Communio et progressio. Aetatis Novae. Budapest: A Magyar Katolikus Püspöki Kar Tömegkommunikációs Irodája, 1997. ISBN: 9630020335

A Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa: Az Internet etikája. = http://www.katolikus.hu/roma/etikainternet.html

A Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa: Az Egyház és az Internet. = http http://www.katolikus.hu/roma/egyhazinternet.html

A gyors fejlődés. II. János Pál pápa apostoli levele a tömegtájékoztatás felelőseinek. = http://www.katolikus.hu/roma/2005_gyors_fejlodes.html

 

Ajánlott olvasmányok:

Anderson, R. – Baxter, L. A. – Cissna, K. N. (eds.).2004. Dialogue. Theorizing Difference in Communication Studies. London: Sage Publications. ISBN: 9780761926719

Dulles, Avery. 2003. Az egyház modelljei. Budapest, Vigilia. ISBN 963-796-466-5

Lazarus, Natchi. 2017. The Connected Church. A Social Media Communication Strategy. ISBN: 1543013813

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe