Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az egyházi kommunikáció társadalomtörténete
Tárgy kódja: BMNKM02900M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Páprádiné Szilczl Dóra
Tárgyleírás:

Az előadás történeti áttekintést nyújt a Katolikus Egyház és a keresztény egyházak kommunikációjának és médiahasználatának történetéről, különös tekintettel a XX. század közepétől a napjainkig terjedő időszakra. Ismerteti a legfontosabb pápai megnyilatkozásokat a kommunikációról, bemutatja a kommunikáció teológiájának alapvonalait, ismerteti az egyházak tevékenységét a párbeszéd és a médiahasználat terén. Elemzi ezek etikai, kulturális és társadalmi dimenzióit, a párbeszéd különböző színtereit (egyházi belső fórumok, ökumenizmus, vallások közötti párbeszéd, párbeszéd a nem hívőkkel) nemzetközi és hazai vonatkozásban. Vizsgálja az egyházi médiumokat a médiahatások, médiaszabályozás, a közszolgálatság és a közösségelvű újságírás szemszögéből.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hoover, Stewart, 2006. Religion int he Media Age. Media, Religion and Culture. London-New York: Routledge. ISBN 0415314232

Hoover, Stewart, 1988. Mass Media Religion: The Social Sources of the Electronic Church. Communication and Human Values. SAGE. ISBN 0803929943

Huber, Wolfgang. 2002. Az egyház korszakváltás idején. Társadalmi átalakulás és az egyház megújulása. Budapest. Kálvin Kiadó ISBN 963 300 927 8

Nagypál Szabolcs (szerk.) 2009. Az ökumenikus és a vallásközi párbeszéd útja. Budapest. L’Harmattan. ISBN: 9789632362007

Egyházi megnyilatkozások a médiáról. Inter mirifica. Communio et progressio. Aetatis Novae. Budapest: A Magyar Katolikus Püspöki Kar Tömegkommunikációs Irodája, 1997. ISBN 9630020335

A Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa: Az Internet etikája. https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=130

A Tömegkommunikáci&oacut

e; Pápai Tanácsa: Az Egyház és az Internet. https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=131

A gyors fejlődés. II. János Pál pápa apostoli levele a tömegtájékoztatás felelőseinek. https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=23

Ajánlott irodalom:

Anderson, R. – Baxter, L. A. – Cissna, K. N. (eds.).2004. Dialogue. Theorizing Difference in Communication Studies. London: Sage Publications. ISBN 9780761926719

Dulles, Avery. 2003. Az egyház modelljei. Budapest, Vigilia. ISBN 963-796-466-5

Lazarus, Natchi. 2017. The Connected Church. A Social Media Communication Strategy. ISBN 1543013813

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMNT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe