Tantárgy adatlapja
A tárgy célja, hogy a Közel-Kelet egyik legtartósabb konfliktusának, az izraeli-palesztin ellentétnek a történeti és ideológiai hátterét mindkét fél érveinek figyelembe vételével megvilágítsa.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gilbert Martin: Izrael története. Budapest: Pannonica, 2000.
Avineri, Slomo: A modern cionizmus keletkezése, a zsidó állam szellemi előzményei. Budapest: Osiris, 2004.
Rostoványi Zsolt: Együttélésre ítélve - Zsidók és palesztinok küzdelme a Szentföldért. Budapest: Corvina, 2006.
Gelvin, James L.: The Israeli-Palestine Conflict: One Hundred Years of War. Cambridge: Cambridge Up, 2014.
Muriel Asseburg: Palästina und die Palästinenser. Eine Geschichte von der Nakba bis zur Gegenwart. München, Beck, 2021. Kapitel 2.
Dieter Vieweger: Streit um das Heilige Land. Was jeder vom israelish-palästinensischen Konflikt wissen sollte. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2020.
Mark Tessler: A History of the Israeli-Palestinian Conflict. Bloomington: Indiana University Press, 2009.
Diana Allan: Voices of the Nakba. A Living History of Palestine. London: Pluto, 2021.
Cohn-Sherbock, Dan – El-Alami, Dawoud: The Israeli-Palestine Conflict. Oxford: Oneworld, 2001.
Asseburg, Muriel – Busse, Jan: Der Nahostkonflikt. Geschichte, Positionen, Perspektiven. München: Beck, 2020.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a közel-keleti régió modern történelmét, tájékozott mind az eseménytörténet, mind a legfontosabb politikai vagy társadalmi akotorok és azok szerepvállalása tekintetében, kellő mélységben átlátja a térség fejlődését az elmúlt évtizedekben meghatározó történeti összefüggéseket.
b) képességei
A szükséges forrásokat és információkat kritikusan képes elemezni, vizsgálatukkal új összefüggésekre mutat rá. Szemlélete problémacentrikus, problémamegoldó képessége magas szintű.