Tantárgy adatlapja
Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai alapismeretek nyújtása a sajátos nevelési igény diagnosztikus kategóriáinak sajátosságairól.
Az integrációs/inklúziós nevelői tevékenység eredményességét meghatározó gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai törvényszerűségek ismertetése, amely segíti a hallgatókat a különleges bánásmódot igénylő gyermekek/felnőttek megismerésében, a pedagógiai folyamatok tervezésében.
Mélyíteni a hallgatók elkötelezettségét, tolerancia és empátia képességét.
Olyan attitűdöket kialakítani, amelyek képessé teszi őket a szülőkkel, kollegákkal és más segítő szakemberekkel történő együttműködésre.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004.
Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2000.
Adorján K. – Damó E.: A diszlexia – veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre. RAABE Kiadó, 2005.
Wendet, P. H.: A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt. Medicina, Bp., 1997.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van a sajátos nevelési igényű óvodás- és iskoláskorú gyermekek egyéni differenciáláson alapuló fejlesztésének lehetőségeivel.
p>
b) képességei
Képes a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók differenciált fejlesztésére, pszichológiai problémáik felismerésére, valamint a gyógypedagógussal, fejlesztőpedagógussal és gyermekpszichológussal folytatott közös munkára.