Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az SNI pedagógiája-pszichológiája
Tárgy kódja: BBNTI10200
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Horváth Mariann
Tárgyleírás:

Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai alapismeretek nyújtása a sajátos nevelési igény diagnosztikus kategóriáinak sajátosságairól.

Az integrációs/inklúziós nevelői tevékenység eredményességét meghatározó gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai törvényszerűségek ismertetése, amely segíti a hallgatókat a különleges bánásmódot igénylő gyermekek/felnőttek megismerésében, a pedagógiai folyamatok tervezésében.

Mélyíteni a hallgatók elkötelezettségét, tolerancia és empátia képességét.

Olyan attitűdöket kialakítani, amelyek képessé teszi őket a szülőkkel, kollegákkal és más segítő szakemberekkel történő együttműködésre.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004.

Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2000.

Adorján K. – Damó E.: A diszlexia – veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre. RAABE Kiadó, 2005.

Wendet, P. H.: A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt. Medicina, Bp., 1997.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tisztában van a sajátos nevelési igényű óvodás- és iskoláskorú gyermekek egyéni differenciáláson alapuló fejlesztésének lehetőségeivel.

p>

b) képességei

Képes a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók differenciált fejlesztésére, pszichológiai problémáik felismerésére, valamint a gyógypedagógussal, fejlesztőpedagógussal és gyermekpszichológussal folytatott közös munkára.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe