Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Beszédfejlesztés, olvasás- és írástanítás
Tárgy kódja: BBNTI08600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

Ismeretanyag: A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat az anyanyelvi tantágy-pedagógiai tanulmányokba. Az anyanyelvi nevelés alapelvei; beszédfejlesztés feladatai, technikái; olvasástanítási programok; szövegértő olvasás és fejlesztése; írás megtanulása, írástanítási változatok; írászavarok felismerése; az írás és helyesírás integrált fejlesztése.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1.       Besir Anna – G. Kovács Erzsébet – Koós Ildikó: Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. OFI, Bp., 2014. ISBN 978-963-682-794-6

2.       Kernya Róza (szerk.): Az anyanyelvi nevelés módszerei. Általános iskola 1–4. osztály. Trezor Kiadó, Bp., 2008. ISBN 978-963-8144-28-7

3.       Adamikné Jászó Anna: Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963-8144-06-8

4.       NAT, Kerettantervek 2003.

 

Ajánlott irodalom:

1.      Baloghné Zsoldos Julianna: A nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés tantárgy-pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1987.

2.       Cs. Czachesz Erzsébet: Olvasás és pedagógia. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged 1998.

3.       G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: „Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni?” (Olvasás- és írástanítás a drámapedagógia módszereivel). In: Anyanyelv-pedagógia, 2010/1.

4.       Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2006.

5.       módszertani folyóiratok (A Tanító, Csengőszó, Módszertani Közlemények, Iskolakultúra, Magyartanítás stb.) aktuális számai, a különböző olvasástanítási programok kézikönyvei, tankönyvhasználati útmutatói

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

-    Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.

-    Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.

-    Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.

-    Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).

-    A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.

b)   képességei

-    A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.

-    Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.

-    Képes változatos, egyénre

szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.

-    Támogató tanulási környezetet biztosít.

-    Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.

-    A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.

-    Tevékenységére szakszerűen reflektál.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe