Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a dráma- és színházpedagógiába
Tárgy kódja: BONDS00200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy megalapozza a dráma- és színházismereti képzés elméleti kereteit, és ennek részeként a hallgatók megismerjék azokat a nemzetközi és hazai színházi, dramaturgiai, pedagógiai nézeteket, elméleteket, alapfogalmakat, módszereket, amelyek a drámatanári tevékenység meghatározó elemeit jelentik.

1. A dráma- és színházpedagógia elméleti keretei

2. Az egyházi oktatás, iskoladrámák

3. A magyar iskoladrámák

4. A reformpedagógia – és a drámapedagógia

5. Játékelméletek, pszichodráma

6. A dráma- és színházpedagógiai irányzatok

7. A hazai drámapedagógia kialakulása, megszerveződése

8. A dráma- és színházpedagógia kérdései

9. A drámajátékok típusai, alkalmazásuk

10. A gyakorlati drámapedagógia

11. A színházismeret, színházpedagógia

12. Színházi nevelési programok

13. Drámás- és színházi tevékenységek a tanórán és tanórán kívül

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

>

1. Gabnai Katalin: Drámajátékok – bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó. Budapest, 1999. ISBN 963 208 599

2. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN 9789632272979

3. Duró Győző-Nánay István: Dramaturgiai olvasókönyv. Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest, 1993. 160 p. ISBN 0729000182102

4. Drámapedagógiai olvasókönyv. Szerk. Kaposi László, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest, 2013. 192 p. ISBN 978-963-8457-26-4

5. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben. In: Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra, Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. A alkalmazott színház és környéke. Kronosz. Pécs. p. 57–69.

Ajánlott szakirodalom:

1. Bolton, Gavin: A tanítási dráma elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 112 p. ISBN 963-8457-04-X

2. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság. 1994. 133 p. ISBN 963 8457 05 8

3. Pinczésné Dr. Palásthy Ildikó: Dráma, pedagógia,

pszichológia. Pedellus Könyvkiadó. Budapest, 2003. ISBN 9639396338

4. Cziboly   Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.)

5. Novák Géza Máté (2016): Dráma és pedagógia. A drámapedagógia aktuális kérdéseiről in: Neveléstudomány 2016/2

6. Szauder Erik (2013A): A dráma mint   pedagógia. in Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. II.   Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit kft.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A tanulók ismerkedjenek meg dráma- és színházpedagógia alapvető elméleti kereteivel, fogalmaival és jellemző módszereivel, gyakorlataival

Legyenek képesek az elméleti és gyakorlati tudásanyag integrálására és alkalmazására.

b) képessége

Rendelkezzenek a dráma- és színházi neveléshez kapcsolódó alapvető pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni.

c) attitűdje

Jobban érzékelik a személyes és közösségi problémákat.

Alkalmassá válnak nézőpontváltásra.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe