Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a szabad bölcsészet szak kezdő hallgatói számára betekintést nyújtson a filozófia kétféle értelmezésének történetébe. Egyrészt megismerkedünk a filozófiával „mint szigorú tudománnyal”, vagyis a filozófiának a tudományok rendszerében elfoglalt helyével, a megalapozási probléma és a kapcsolódó kérdések megfogalmazásaival. Másrészt a filozófiát, mint a helyes életre vezérlő kalauzt értelmező szerzők modelljeibe is betekintést nyerünk. Nem célunk itt a filozófia történetének szisztematikus bemutatása. Elsősorban az a cél, hogy a filozófia iránt érdeklődő hallgatók megfogalmazhassák a saját filozófiaképüket, és ösztönzést kapjanak egy-egy részterület feldolgozására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Descartes, René: Értekezés a módszerről. Budapest, Ikon, 1992.
Husserl, Edmund: A filozófia, mint szigorú tudomány, Kossuth, hn, 1993.
Hadot, Pierre: A lélek iskolája, lelkigyakorlatok és ókori filozófia, Budapest, Kairosz, 2010.
Epiktétosz: Kézikönyvecske, elérhető: https://mek.oszk.hu/00100/00197/00197.htm
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben, illetve irányzataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolás&aacut
e;ra, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.