Tantárgy adatlapja
A
kurzus során a hallgatók közös munka keretében megismerkednek a filozófiai
kutatás alapjaival. Ehhez olyan klasszikus témákkal kapcsolatban végezhetnek
kutatásokat, mint Isten, a világ, az ember, továbbá az ismeret, a cselekvés,
a társadalom, a történelem, valamint a vallás problémái, vagy bármely előre
egyeztetett filozófiai téma, amely megfelel az érdeklődésüknek. A kurzus a
kutatási módszertan párja, ezért olvasmánylistája részben azonos amazzal, a
tárgyalás azonban nem a módszertanra, hanem a tematikában való elmélyülés
lehetőségeire irányul. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Arisztotelész:
Metafizika, 980a–983a (több kiadásban). Brugger,
Walter: Filozófiai Lexikon, a
magyar kiadást szerk. Mezei B., Budapest: Szent István, 2006. Carnap,
R.: A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül, in Forrai
G.–Szegedi P. (szerk.): Tudományfilozófia, Budapest: Áron, 1999.
"mso-ansi-language:HU;mso-fareast-language:HU;mso-bidi-language:AR-SA">Hegel,
G. W. F.: A szellem fenomenológiája, Előszó (több kiadásban). Heidegger,
M.: Platón tanítása az igazságról, in Uő: Költőien lakozik az ember…, Budapest:
T-Twins/Pompeji, 1994. Husserl,
E.: Utószó, in Paul Ricoeur: Fenomenológia és hermeneutika, <Edmund
Husserl Utószavával az Eszmékhez>, ford. Mezei B., Budapest:
Kossuth, 1977. Kant,
I.: Prolegomena minden leendő
metafizikához, amely tudományként léphet majd fel, Budapest: Atlantisz, 1999. Mezei
B.: Vallásbölcselet, Gödöllő: Attraktor, 2004.
Bevezetés. Platón:
A lakoma (több kiadásban). |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetet t tudományos problémákkal foglalkozó
dolgozatok elkészítéséhez szükséges módszertani ismereteket. b) képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten
bemutatni. Képes
aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és
újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális,
természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. c)
attitűdje Nyitott
arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más
területeken is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más
területeket is előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és
értékelje. Együttműködő
és befogadó mások álláspontjának tekintetében. Törekszik
az álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és
értelmezni. Nyitott
a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt. Törekszik
a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és
végrehajtására. Törekszik saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvé seinek előmozdítására. Törekszik az aktuális
filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző korok és
kortárs iskolák elméleti megköz d) autonómiája és felelőssége Kezdeményez,
döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes
felelősséget vállal ezekért. Érdeklődik,
nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a
tudományok közötti párbeszéd során. Alapos
szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást,
valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket
igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen. A
filozófia területén szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb
összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges megfelelő
információkat beszerzi. Kutatási
módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein. Saját
tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az értékek felfogására és
értelmezésére törekszik. |