Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a kvalitatív társadalomkutatás elméletének és legfontosabb módszereinek általános bemutatása. A félév során kiemelten foglalkozunk a kvalitatív szemléletet megalapozó filozófiai és szociológiai elméletekkel, a kvalitatív és a kvantitatív szemlélet és módszer megkülönböztetésével és egymásra utaltságával, valamint a kvalitatív kutatás legfontosabb pilléreivel (leírás, értelmezés, egyediség, validitás, általánosítás, induktivitás, elméletalkotás stb.). Továbbá tárgyaljuk a kvalitatív módszerek alkalmazásának legfőbb törvényszerűségeit és jellegzetességeit, részletesebben kitérve az interjútípusokra, a részt vevő megfigyelésre és a tartalomelemzésre. Az elméleti megközelítéseket példákon keresztül tesszük életszerűvé, mint például a szerzetesrendek kutatása vagy az egyházi iskolába járó volt diákok társadalmi aktivitása, stb.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
MASON , Jennifer, Kvalitatív kutatás, Budapest, Jószöveg Műhely, 2005. ISBN 963-7052-07-0
Babbie, Earl, A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó, 2020. ISBN 9789634560005
(Előadáson megbeszélt fejezetek)
BÖGRE Zsuzsanna, Élettörténet elméletben és gyakorlatban, In: Szociológiai Szemle, 2003/1. p. 155–168.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomkutatás módszertanának alapelveit, a legfontosabb kutatási módszereket és az alapvető adatelemz&e
acute;si eljárásokat.
Ismeri a kutatáshoz szükséges legfontosabb társadalomtudományi adatbázisokat, és elektronikus forrásokat.
b) képességei
Közreműködik a kutatási problémához illő kutatási módszerek kiválasztásában és alkalmazásában.