Tantárgy adatlapja
A public relations egy szervezet totális kommunikációja, központi célja a szervezet hírnevének pozitív irányba történő elmozdítása, a szervezet imázsának alakítása. Ennek érdekében törekszik saját környezetének vonatkozási keretében megértés, bizalom, támogatás, együttműködési készség és konszenzus elérésére, hiszen nem függetlenítheti magát a környezet elvárásaitól. A kurzus célja átfogó képet adni a hallgatók számára a public relations fent leírt tevékenységének céljairól és feladatairól. Ennek keretében a hallgatók megismerkednek a szervezetelmélet alapfogalmaival, a szervezet és környezetének interaktív kapcsolatával, kommunikáció-menedzsment humán és szervezeti előfeltételeivel, a tevékenység kooperatív szakmaterületeivel, így pl. kiemelten a marketingkommunikációhoz fűződő kapcsolatával, céljával, feladatával és a változó kommunikációs környezet kihívásaival. Az elméleti keretek megalapozása mellett bemutatásra kerülnek a tudatosan szervezett kommunikáció gyakorlati megközelítései és szempontjai, figyelembe véve a kommunikáció menedzsment aktuális irányait és a média-technológiai környezet folyamatos változásait. A kurzus kitér arra, mit jelent konkrétan vezetési funkcióként a vállalat hírnevének gondozása, környezeti támogatás biztosítása, együttműködési készség kialakítása, továbbá a szervezet külső és belső környezete közötti kapcsolat elemzése, tervezése, szervezése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Nyárády Gáborné - Szeles Péter: Public Relations I-II. Budapest, Perfekt, 2005. ISBN 9789633946060
"cs602B4D4">Sós Péter János - Szécsi Gábor (szerk.): Jövőkép és konfliktusok. A public relations elmélete és gyakorlata. Budapest, Alapítvány a Public Relations Fejlesztéséért, 2015.
Sós Péter János: Mindennapi PR-ünk. Gyakorlati Public Relations. Budapest, B. Swan Partners, 2011. ISBN 9789630822381
Domokos Lajos: Press & PR. Budapest, Teleschola, 2005. 17-61., 345-387., ISBN 9789638544025
Rosengren, Karl: Kommunikáció. Budapest, Typotex, 2004. 127-159., ISBN 9789632790084
Ajánlott irodalom:
Klein Balázs - Klein Sándor: A szervezet lelke. Budapest, Edge 2000, 2005., 31-122., 715-748. ISBN 9789639760226
Oliver, Sandra: Public relations stratégia. Public Affairs, lobbizás. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2009. 15-152., ISBN 9630587440
Claire Austin: A PR, vagy a közönségkapcsolatok alapjai hét leckében. Budapest, Park, 1992. 5-72., ISBN 0299001256602
Szeles Péter: Public Relations a gyakorlatban. Budapest, Geomédia, 1999. ISBN 963791062X