Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus elsődleges célja, hogy a társadalmi jelenségek, folyamatok történetiségének bemutatásával egyfajta háttértudást nyújtson a társadalom további tanulmányozásához. A társadalomtörténet a hagyományos, politika- és eseménytörténeti megközelítésektől eltérően a folyamatok, struktúrák, törvényszerűségek szintjén vizsgálja a múltat. Ennek során főként a különböző társadalomtudományok elméleti és módszertani eredményeire támaszkodik. A kurzus folyamán a főbb megközelítési irányzatokra is kitérünk, az elméleti és módszertani bevezető keretein kívül is.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Az előadás Magyarország 19-20. századi társadalomtörténetével a lehetséges módon európai összehasonlításban foglalkozik. Az utóbbi kétszáz év magyar történelmének főbb folyamatait öleli fel, különös tekintettel a rendi és a polgári társadalom közötti átmenetre, a két társadalomszerkezet alapvető különbségeire, illetve a polgári társadalom rendi „örökségének” hatására, jelentőségére.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A kurzus elvégzésével a hallgatók az utóbbi évtizedek legfontosabb társadalmi folyamatai, jelenségei között is jobban eligazodhatnak.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gyáni Gábor, Kövér György: Magyarország társadalomtörténete a reformkortól a második világháborúig, Budapest, Osiris, 2006. ISBN 9633893895
Csikós Gábor, Horváth Gergely Krisztián, Ö. Kovács József (szerk.): A vidék szovjetizálása. Budapest, Jaffa, 2023. ISBN 9789634757498
Kövér György (szerk.): Magyarország társadalomtörténete I. A reformkortól az első világháborúig. Szöveggyűjtemény, 1–2. kötet, Budapest, Tankönyvkiadó, 1996. ISBN 963187723X
Valuch Tibor: Magyarország társadalomtörténete a XX. század második felében. 2001. Budapest, Osiris, ISBN 9633799112
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bódy Zsombor, Ö. Kovács József (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe, Budapest, Osiris, 2006. ISBN 9633898064
Faragó Tamás (szerk.): Bölcsőtől a koporsóig. Szöveggyűjtemény a történeti demográfia tanulmányozásához, Budapest, Új Mandátum, 2005. ISBN 9639494852
Ö. Kovács József, Schlett András (szerk.): ,,A Föld nem tud futni.’’ Rendszerváltás vidéken. Budapest, RETÖRKI, NEB, 2023. ISBN 9786158131193
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tárgy a tudományterület főbb műveinek és aktuális szakirodalmának megismertetésével megerősíti a hallgatókban a különböző források elemzésének képességét és a társadalmi problémák oksági összefüggéseken nyugvó, ugyanakkor történelmi perspektívába helyezését. Emellett olyan eszközöket kapnak, amelyekkel értelmezni és elemezni tudják az aktuális gazdasági, társadalmi és politikai jelenségeket, figyelembe véve azok hosszú távú alakulását. A társadalomtörténettel foglalkozó kurzus hozzájárul az analitikus, kritikai és interdiszciplináris készségek fejlesztéséhez, lehetővé téve a hallgatók számára, hogy a társadalomtörténeten keresztül megértsék és értelmezzék a kortárs kérdéseket.