Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az előadás az irodalmi modernség kibontakozását és az irodalom önértelmezését irányító bölcseleti premisszák alakulástörténetét figyelembe véve áttekintést nyújt az önmagát önálló elméleti diszciplínaként definiáló modern irodalomtudomány keletkezéséről és meghatározó – főként 20. századi – irányzatairól. A kurzus célkitűzései közé tartozik továbbá, hogy az irodalomértés olyan alapvető kéréseit is problematizálja, mint pl. az olvasóvá nevelés, a szerzői szándék vagy a fikcionalitás kérdése, a klasszikus mű a kánon fogalma, az irodalomtörténet-írás problémája, a versértelmezés ritmikai aspektusa, a líra közvetíthetősége, kül. metaforaelméletek, az intertextualitás, az intermedialitás és a műfordítás kérdései, a verbális és vizuális narráció alakzatai vagy a kronotoposz fogalma.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Barthes, Roland: A szerző halála (1968) = Uő: A szöveg öröme, Bp., Osiris, 1996. 50-55. ISBN 9633792010
Calvino, Italo: Miért olvassuk a klasszikusokat? = Holmi 1994/9. 1290-1294.
Cohn, Dorrit: Áttetsző tudatok = Az irodalom elméletei II., szerk. Thomka Beáta, Pécs, JPTE-Jelenkor, 1996. 93-98. ISBN 9789636760595
Horváth Kornélia: A versértelmezés ritmikai aspektusáról = Uő: A versről, Bp., Kijárat, 2006. 11-45. ISBN 9639529478
Kulcsár Szabó Ernő: Költészet és dialógus. A lírai művek befogadásának kérdéséhez = Uő: A megértés alakzatai, Debrecen, Csokonai, 1998. 36-39. ISBN 9632601343
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Black, Max: A metafora = Helikon 1990/4. (A jelentésteremtő metafora) 432-447.
Dobos István: Az elbeszélés elméleti kérdései. Narratológiai vázlat = Uő: Az irodalomértés formái, Csokonai, Debrecen, 2002. 119-134. ISBN 9632601696
Culler, Jonathan: Aposztrophé = Helikon 2000/3. 370-389.
Genette, Gérard: Az elbeszélő diszkurzus = Az irodalom elméletei I., szerk. Thomka Beáta, Pécs, JPTE-Jelenkor, 1996. 61-98. ISBN 9789636760526
Ricoeur, Paul: A narratív azonosság = Narratívák. 5. Narratív pszichológia, szerk. László János–Thomka Beáta, Bp., Kijárat, 2001. 15-25.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
-