Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a bűnözésről szóló alapvető kriminológiai ismereteket, beleértve a bűnözés kialakulását, okait (a kriminalitáshoz vezető pszichés és társadalmi összetevőket), statisztikai alakulását, illetve a növekvő bűnözéssel szemben alkalmazható, annak megelőzését szolgáló jogi és jogon túli eszközöket, a közbiztonsággal kapcsolatosan fennálló és egyre fokozódó társadalmi elvárásokra is figyelemmel. Külön figyelem fordul a pedagógia és szociális segítés bűnmegelőzésben felhasználható szerepére.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
ROSTA Andrea, A bűnmegelőzés elmélete, Budapest, Piliscsaba, Loisir, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézet, 2006. ISBN 963-9614-21-1
GÖNCZÖL Katalin [et al.] (szerk.), Kriminológia – Szakkriminológia, Budapest, Complex, 2006. ISBN 963-224-892-9
Ajánlott irodalom:
1744/2013. (X. 17.) Korm. határozat a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2013–2023.)
GÖNCZÖL Katalin, KORINEK László, LÉVAI Miklós (szerk.), Kriminológiai ismeretek, bűnözés, bűnözéskontroll, Budapest, Corvina, 1998. ISBN 963-13-4516-5
BORBÍRÓ Andrea, Bűnmegelőzés, In: BORBÍRÓ Andrea, KEREZSI Klára (szerk.), A kriminálpolitika és a társadalmi bűnmegelőzés kézikönyve I., Budapest, Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, 2009, p. 111-186., ISBN 978-963-884-452-1
2012. C. tv. a büntető törvénykönyvről
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.