Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: A tantárgy
célja, hogy átfogó képet adjon a középkortól a második világháborút követő
évtized időszakában született különböző európai összefogás kísérletekről. A
fontosabb koncepciók forrásfeldolgozására is sor kerül a rendelkezésre álló szöveggyűjtemény
alapján. A főbb
témakörök az alábbiak: a középkor Európa-képe; reneszánszkori elképzelések; a
felvilágosodás különböző felfogásai; a romantika Európa-tervei; a 19. század
második felében született elképzelések; német és osztrák Mittel-Europa
tervek; a Szovjetunió Európa-politikája; a dunai-térség rendezésének tervei;
regionális szövetségi szervezetek az 1930-as években; nemzetiszocialista
tervek; a tengelyhatalmak Európa-tervei; az ellenállási mozgalmak tervei;
Európa-tervek Nagy-Britanniában és az USA-ban; a Vatikán Európa-terve; a
Schumann-terv. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve < i style="mso-bidi-font-style:normal">ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: NÉMETH István, Európa-tervek,
1300-1945, Budapest, Eötvös, 2001, ISBN 963-463-463-X URWIN , Derek W., A
közös Európa : az európai integráció 1945-től napjainkig, Budapest,
Corvina, 2003, ISBN 963-13-5306-0 LEONARD , Dick, Európai
Unió : történet, szervezet, működés, Budapest, Geomédia Szakkönyvek,
2002, ISBN 963-7910-66-4 Ajánlott irodalom: LENDVAI L. Ferenc, Közép-Európa
koncepciók, Budapest, Áron, 1997, ISBN 963-85504-8-1 |
|
pl.: a)
tudása -A
hallgatók képet kapnak a kontinens egységét, illetve közös jövőjét érintő
elméletekről és kísérletekről, a legkorábbi időszakoktól napjainkig. b)
képességei - A tárgyat
elvégzett hallgató képes lesz arra, hogy önállóan ítéletet alkosson napjaink
európai integrációs modelljének sikerességéről és a múltbeli ismeretek
kritikus szemléletével eredményesen hozzájárulhat a politikai és gazdasági
integráció további eredményes fejlődéséhez. |