Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja az, hogy a hallgatók általános konfliktuselméleti keretbe ágyazottan ismerjék meg a családban előforduló konfliktusok fő forrásait, területeit, megjelenési formáit, a konfliktusok funkcióit és megoldásuk lehetséges módjait.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A családban előforduló konfliktusok esetén kitér a kialakulás okaira (pl. a családi szerepek eltérő értelmezése), a konfliktusban érintettek körére (a család valamely alrendszere, de családon kívüli szereplője is lehet, pl. barátok, iskolatársak), továbbá arra, hogy a családi élet mely területeit érintik (érzelmi viszonyok, családi gazdálkodás, életmód, értékek stb.), milyen formában jelennek meg (veszekedés, vita, erőszakos megnyilvánulások), milyen funkciót töltenek be és milyen következményekkel járnak és hogyan kezelhetők (családon belül és/vagy külső beavatkozással).
A kurzus anyagában szerepelnek a generációs konfliktusok, a gyermeknevelés során felmerülő nézeteltérések, a média használatából eredő konfliktusok, a deviáns viselkedés megjelenése a családban – beleértve a családon belüli erőszakot -, a konfliktusok szerepe a család stabilitásában, a család felbomlását megelőző és azt követő konfliktusok.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Cseh-Szombathy László (1979): Családszociológiai problémák és módszerek. Gondolat Kiadó, Budapest. 403 p. ISBN 963 280 516 X
Cseh-Szombathy László (1985): A házastársi konfliktusok szociológiája. Gondolat Kiadó, Budapest. 188 p. ISBN 963281500 9
Fischer Eszter (2005): Modern mostohák. A páromnak gyereke van. Saxum Kiadó ISBN 9789632482422
Somlai Péter (1986): Konfliktus és megértés. A családi kapcsolatrendszer elmélete. Gondolat Kiadó, Budapest. 358 p. ISBN 963 281 622 6
Somlai Péter (2008): Társas és társadalmi. Válogatott tanulmányok. Napvilág Kiadó, Budapest. 240 p. ISBN 978 963 9697 28 7
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Mészáros Aranka (szerk.) (2007): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Eötvös kiadó, Budapest. 565 p. ISBN 978 963 463 558 1
Satir, Virginia (1999): Speciális családok. In: Berényi András (szerk.) (1999): Családgondozás és iskola. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen: 35-50. old.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A tantárgy biztosítja a hallgatók számára a családi konfliktusok és azok társadalmi összefüggéseinek alapos megértését. A kurzus során elsajátíthatják a konfliktusok kialakulásának elméleti hátterét, valamint a családi viszonyok és a társadalmi változások közötti kapcsolatrendszert. Az esettanulmányok és gyakorlati példák révén a hallgatók képesek lesznek az elméleti tudás gyakorlati alkalmazására, így mélyebb betekintést nyernek a családi konfliktusok mechanizmusába és azok hatásába.
b) képességei
A tantárgy fejleszti a hallgatók elemző és problémamegoldó képességét a családi konfliktusok vizsgálata során. Képesek lesznek azonosítani a konfliktusok forrásait, értékelni azok társadalmi hatásait, valamint különböző konfliktuskezelési stratégiákat alkalmazni. A szakirodalom feldolgozása és az órán megvitatott esettanulmányok lehetőséget biztosítanak a kritikai gondolkodás és az önálló szakmai érvelés fejlesztésére.
c) attitűdje
A tantárgy segíti a hallgatók érzékenységének növelését a családi konfliktusok és azok társadalmi hatásai iránt. Nyitott és befogadó szemléletet alakít ki a különböző konfliktuskezelési megközelítések iránt, miközben tudatosítja a felelős szakmai magatartás fontosságát. A hallgatók megtanulják, hogyan lehet konstruktívan és empatikusan viszonyulni a konfliktusokhoz, és hogy milyen tényezők segítik elő a családok harmonikus működését.
d) autonómiája és felelőssége
A kurzus hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók önállóan alkalmazzák a családi konfliktusokkal kapcsolatos tudományos ismereteket különböző szakmai kontextusokban. Képessé válnak önálló elemzések és szakmai javaslatok megfogalmazására a családi konfliktusok kezelése érdekében. A tantárgy során elsajátított elvek és módszerek alapján felelősségteljesen és etikusan közelíthetnek a családi problémákhoz, és tudatosan vállalhatnak szerepet a családsegítés és közösségi támogatás területén.