Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családi változások, veszteségek és gyász
Tárgy kódja: BMLMC00500M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kisdi Barbara
Tárgyleírás:

A Családi változások, veszteségek és gyász című tárgy célja, hogy beazonosítsa a családokat érintő normatív és paranormatív változások és veszteségek különböző fajtáit, forrásait, és az ezekre adható családi működésmódokat. A változások nem megfelelő kezelése személyiségzavarokhoz, a helyzetek, állapotok romlásához, gyengüléséhez vezethet, melyeket szintén érint a tárgy. Az előadás érinti a gyászfolyamat különböző állomásait a klasszikus és a legújabbkori elméleti paradigmák fényében.
A kurzus további célja, hogy bemutassa segítői oldalról a szükséges beavatkozó lépéseket a változás, veszteség vagy gyász elakadása csökkentése érdekében.
Céljában módszertani eszközöket nyújt a veszteség és gyász professzionális kísérésében és feldolgozásában.
A kurzus kitüntetetten reflektál arra, hogy a segítő hogyan tudja a családok számára pszichoedukatívan hozzáférhetővé tenni a változások, veszteségek és gyász elkerülhetetlenségét, illetve az érzelmi reakciók kezelését.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Balogh, K. (2005, 2007). Az egyén gyásza a család rendszerében.
Jenkins, H. (2006). A veszteség kezelése. In H. Jenkins, A rendszer kezelése. Válogatás egy család-specialistától. (pp. 224-250). Budapest, HU: Animula. (ISBN 963941073X)
Komlósi, P. (2014): Változások és veszteségek kezelése. In P. Komlósi (Ed.), Családi életre és kapcsolati kultúrára felkészítés. (pp. 171-202). Budapest, HU: L’Harmattan – KRE. (ISBN 9789632366777)
Kubicka, J., Giuricová, S. K. & Spitz, J. (2004). A változás modelljei családterápiában és a családkonzultációban. In T. Kurimay (Ed.), Családterápia és családkonzultáció. (pp. 69-92). Budapest, HU: Coincidencia. (ISBN 9632161394)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Kast, V. (2012). Krízis és remény. Cselekvés változások idején. Budapest, HU: Animula. (ISBN 9639751618)
Komlósi, P. (2009). A családi élet − változások folyamata. In Gutman, B. (Ed.), Családi boldogság, családi pokol? Az együttélés művészete. (pp. 71-96). Budapest, HU: Jaffa. (ISBN 9789639971028)
Kübler-Ross, E. (1988). A halál és a hozzá vezető út. Budapest, HU: Gondolat. (ISBN 9632820657)
Papp, P. (2014). A változás folyamata. Budapest, HU: Animula. (ISBN 9789639751859)
Pilling, J. (Ed.) (2003). Gyász. Budapest, HU: Medicina. (ISBN 9789632428260)
Walsch, F. (2016). A családi rugalmasság erősítése. Budapest, HU: Animula. (ISBN 978615557 4061)
Watzlawick, P., Weakland, J. H. & Fisch, R. (2008). Változás. A problémák keletkezésének és megoldásának elvei. Budapest, HU: Animula. (ISBN 9789639751163)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a változások és veszteségek típusait.

"font-family: 'PT Sans'">Ismeri a gyász folyamatának lépcsőit.
Ismeri a veszteségek és a gyász állapotának család működésére ható rizikóit.
Ismeri a krízisállapot, a családi krízisek főbb ismérveit.
Tájékozott a lelki betegségek kialakulásának, ellátási/kezelési rendszerének folyamatában.
b) képesség
Képes felismerni a család változásának szükségességét.
Képes beazonosítani a veszteség és gyász folyamatában bekövetkező elakadásokat, krízisállapotokat.
Képes a veszteséget, krízist átélt kliens megsegítésére, a krízisintervenció végzésére.
Képes beavatkozni egy elakadt veszteség vagy gyász folyamatba.
Képes a veszteség és gyász kísérésére, támogató kezelésére.
Képes egy egyéni veszteség, gyász esetén is rendszerszemléletű viszonyulásra, és különböző igények becsatlakoztatására.
c) attitűd
A mindenkit másképpen érintő veszteség és gyász családi nehézségében neutrális viszonyulást képes tükrözni és mindenki hozzáállását elfogadni és értően kezelni.
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Preventív szemlélet jellemzi (megelőzés, ártalomcsökkentés, lelki egészségvédelem).
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe