Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családkonzultációs gyakorlat terepen 1.
Tárgy kódja: BMLMC50100M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/60/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

Az első szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a családkonzultációt, mint szolgáltatást elhelyezni a szociális és gyermekvédelmi ellátások rendszerében, meghatározva a lehetséges helyét, felismerve szerepét, kompetenciáját. A terepgyakorlat során a hallgató elmélyíti ismereteit és átülteti a gyakorlatba, különös tekintettel a családkonzultáció folyamatának lépéseire, a folyamat során alkalmazott módszerekre, és eszközökre, bővítve ezzel saját eszköztárát. Kiemelten foglalkozik az első konzultáció szerepével, a kapcsolat építésének feladataival, a megismerés különböző lehetőségeivel, módszereivel és korlátaival.
A terepgyakorlat szorosan kapcsolódik a gyakorlatot kísérő és feldolgozó A családkonzultáció folyamata, helye és szerepe a szociális és gyermekvédelmi ellátásban (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 1.) kurzushoz.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Hanna, S.M. (2021). Családterápia a gyakorlatban – A modellek közös építőelemei. Budapest: Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió. (ISBN 9789633311400)
Rostáné Riez, A. (2019). Elmélettől a gyakorlatig. Budapest, HU: Akadémiai. (ISBN 9789634544722)
Adott terepintézmény működésének keretet adó jogszabályok és belső szabályok.
AJÁNLOTT IRODALOM:
Bagdy, E. (2009). Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek. In É. Kulcsár, Tanácsadás és terápia (pp. 53–77). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (ISBN 9789632840239)
Kurimay, T. (2004). Családterápia és családkonzultáció. Budapest, HU: Coincidencia Kft. (ISBN 9632161394)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a)tudása
Ismeri a család rendszerszemléletű megközelítésének összetevőit, a megfelelő intervenciók és hatásmechanizmusok lehetőségeit.
Ismeri a segítő kapcsolat kereteit. Látja differenciáltan a kommunikáció, segítő kapcsolatban betöltött funkcióit, szerepét.
b)képesség
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel.
Képes megfelelő alapos szakmai kutatómunka elvégzésére, esettanulmány megírására.
c) attitűd
Szakmai munkájában elkötelezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Fontos számára az önismeret, önreflexió, önkifejezés fejlesztése, folyamatosan képzi és fejleszti önmagát.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A rábízott információkat, valamint a dokumentációban rögzített adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezeli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe