Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családkonzultációs gyakorlat terepen 2.
Tárgy kódja: BMLMC50200M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/60/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó József
Tárgyleírás:

A második szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatók képessé váljanak a tereptanár mellett a családkonzultációs folyamat vezetésére. Valamint az ehhez szükséges, a családkonzultáció során alkalmazott különféle módszereket (kommunikációs technikák, mentalizációt segítő módszerek, változási motiváció fejlesztése) megtanulja és képessé váljon a gyakorlatban alkalmazni.
A gyakorlat során a hallgató megismeri a konzultációs folyamatot nehezítő tényezőket (bizalmatlanság, motiválatlanság, ellenállás stb.), és megtanulja alkalmazni a feloldásukhoz szükséges segítői eszközöket.
A családkonzultációs folyamatok reflektálása hozzájárul a hallgatók saját reflektív kapacitásának erősödéséhez, szakmai identitásának fejlődéséhez.
A terepgyakorlat szorosan kapcsolódik a gyakorlatot kísérő és feldolgozó A családkonzultációt támogató módszertani eszközök (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 2.) kurzushoz.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Hanna, S.M. (2021). Családterápia a gyakorlatban – A modellek közös építőelemei. Budapest: Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió. (ISBN 9789633311400)
Levounis, P., Arnaout, B. & Marienfeld, C. (2018). Motivációs interjú a klinikai gyakorlatban. Budapest: Oriold és Társai Kiadó. (ISBN 9786155443701)
Adott terepintézmény működésének keretet adó jogszabályok és belső szabályok.
AJÁNLOTT IRODALOM:
Bagdy, E. (2009). Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek. In É. Kulcsár, Tanácsadás és terápia (pp. 53–77). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (ISBN 9789632840239)
Kurimay, T. (2004). Családterápia és családkonzultáció. Budapest, HU: Coincidencia Kft. (ISBN 9632161394)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a családkonzultációs folyamat felépítését.
Ismeri a folyamatot segítő konzultációs módszereket.
Ismeri a segítő kapcsolat kereteit. Látja differenciáltan a kommunikáció, segítő kapcsolatban betöltött funkcióit, szerepét.
b) képesség
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel.
Képes a családkonzultációs folyamatot segítő módszerek és eszközök alkalmazására.
Képes megfelelő alapos szakmai kutatómunka elvégzésére, esettanulmány megírására.
c) attitűdje
Szakmai munkájában elköt

elezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Fontos számára az önismeret, önreflexió, önkifejezés fejlesztése, folyamatosan képezi és fejleszti önmagát.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A rábízott információkat, valamint a dokumentációban rögzített adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezeli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe